Ik ben geloof ik toch een racistische witte man

Ik hoop dat we in 2018 met z’n allen een frisse start kunnen maken. Dat we verschoond blijven van discussies waarin we elkaar tot op de vierkante millimeter de maat nemen.
Dat fenomeen nam vorig jaar pathologische proporties aan. Bij de genderdiscussie, bij de Zwarte Piet-discussie, bij de #metoo-discussie, bij de slavernij- en racismediscussie. De belangengroepen betrokken hun stellingen, het eigen gelijk werd minutieus afgekaderd en iedereen die met zijn mening ook maar enigszins buiten de lijntjes stapte werd genadeloos verketterd of streng terechtgewezen. We zijn het nog niet verleerd, die remonstrantse scherpslijperij van de rekkelijken en preciezen.

Je deed het nooit goed

Het meest heb ik denk ik geleden onder het racismedebat. Daarin kon ik het volgens mij als argeloze deelnemer nóóit goed doen. Vooral niet als ‘witte man’. Terzijde: ik was ineens niet meer blank, maar wit.

Wanneer ik mij het ‘Zwarte Piet-probleem’ liet uitleggen door Arjen Lübach, was dat geheel fout. Ik geloof dat het racistisch was dat ik het mij als witte man liet uitleggen door een andere witte man. Een zwarte man zou mij niet hebben overtuigd en dat was een bewijs van mijn ingebakken ‘white supremacy’.

Medeschuldig

Ik meende ook op te merken dat ik een erfschuld had, medeschuldig was aan de slavernij. Als blanke witte Nederlander. Voor zover ik mijn stamboom heb kunnen uitvogelen waren mijn voorvaderen allemaal arme, eenvoudige Friese boerenlullen die nog nooit van de slavernij hadden gehoord (behalve dat ze zelf loonslaven waren). Ik liet de verantwoordelijkheid voor de slavernij dus waar hij hoort: bij ondermeer de Amsterdamse regenten en kooplieden van de West-Indische en Oost-Indische compagnieën, die er schatrijk mee werden. Bij de kolonialen met hun plantages. De enige die de erfschuld van het slavernijverleden kan dragen is de Nederlandse staat, als erfopvolger van de misdadigers uit het verleden. Een individuele burger kan er weinig mee.

Lees ook:
De persoonsverheerlijking van Jesse K.

Gloria Wekker

Althans, dat dácht ik. Totdat ik het verhaal van Gloria Wekker las. Zij laat zien dat de Nederlandse maatschappij nog steeds is gebaseerd op ons koloniale verleden, de ‘witte superioriteit’, tot in al zijn instituties.

Ik kan als individuele burger dan wel dénken dat ik niets te maken heb met het slavernijverleden, maar ik ben geïndoctrineerd door mijn eigen geschiedenis, mijn eigen onderwijs, mijn eigen cultuur.
Ik kan mezelf niet racistisch vinden, maar onbewust vind ik mezelf superieur aan de Surinamer, de Antilliaan, de Marokkaan en de Turk.
Niets menselijks is mij dus vreemd, alleen vergt het andere ogen om mezelf daarvan bewust te maken.

Verguisd

Gloria Wekker wordt in heel wat discussies verguisd. Dat is jammer. Ik hoef mezelf niet schuldig te voelen over het slavernijverleden. Maar er is veel te leren over hoe mijn manier van denken is beïnvloed door de context waarin ik ben opgegroeid. Ik vind dat besef een verrijking.

Ergerlijk

Het is alleen zo ergerlijk dat er in zo’n discussie tegenwoordig altijd ‘preciezen’ zijn die mijn gedachten minutieus navlooien op afwijkingen van het ‘juiste evangelie’, ja, welhaast met vertoon van ‘witte superioriteit’.

Ik hoef mijn inzichten helemaal niet precies op maat te hebben! Een globaal besef van het goede is voldoende. En o ja: laten we ons eigen racismedebat voeren, niet het Amerikaanse.

Afbeelding: Pixabay.
Laatst bewerkt: jan 3, 2018 @ 01:03.

Deel artikel op sociale media!
Download PDF
Het eiland Blub Blup wordt geëvacueerd
Hallucinaties in de brillenwinkel
(562 keer gelezen)

 

Geef een reactie

14 Reacties op "Ik ben geloof ik toch een racistische witte man"

Abonneren op
avatar
Sorteren op:   Nieuwste | Oudste | Meest gestemd
Henk van S tot S
Gast

Wat bezijden het onderwerp.

Heden ten dage is er sprake van een hier niet genoemde vorm van slavernij, t.w.:

Mensen die zich het apezuur werken, om na veel werkuren en soms meerdere baantje, nog niet of nauwelijks kunnen rondkomen.

Hoe dit precies kan/zit, moet men vragen aan de politici en bazen van de bedrijven, die met stropdas en mooie (door kinderarbeid verkregen) overhemden profiteren van andermans geploeter.

Dwarsbongel
Gast

Misschien moeten we wel zeggen dat we gewoon roze mannen zijn, dat komt dichter bij de waarneembare kleur. En bij de varkens, en dat zijn ook intelligente dieren, maar die hebben een beperkt vermogen tot communicatie, en dus minder punten van discussie en ruzie…

Mart
Gast
Mijn Friesche voorvaderen wisten wel van slavernij en hebben de slavernij door de Romeinen en de tijden dan lijfeigenen en slaven moesten vechten in de legioenen van de Romeinen of in de Arena’s tegen gladiatoren of wilde beesten dus wel meegemaakt. Mijn Friesche voorvaderen hebben ook moeten strijden tegen de bezetters, moordenaars en plunderaars zoals de Vikings die ook slaven namen, of tegen de Francken of de Saksen. Dat is waarom de gemiddelde Fries en later de Nederlander niets heeft en niets moet hebben van dergelijke fratsen als slavernij en rasongelijkheid of suprioriteit van welk ander ras of volk dan ook. Zwarte Piet laten uitleggen door een andere blanke man daar is niets mis mee en ook logisch. Welke Afrikaan kent immers de Europese geschiedenis van de zwarte duivelse creaties die Wodan vergezelden en later met Sint Nicholaas mee kwamen …. en wat weet een figuur als Lubach nou van… Lees meer »
JOHNN
Gast
Gloria Wekker is als de slecht behandelde hond, die een nieuwe goedwillende baas gaat bijten omdat de frustratie over zijn verleden nog afgereageerd moet worden. Een heel mensenleven in dienst van de verongelijktheid. Daarin lijkt ze op Simons. Vraag ik mij soms af, waarom Wekker hoogleraar kon worden en mijn opa moest eindigen als kromgebogen wrak na een half mensenleven balen sjouwen uit de schepen naar de rijstpellerij? Ik heb een bijzondere vriendschapsrelatie gehad met een Creoolse die in de grote golf na de onafhankelijkheid naar de Bijlmer kwam waar een hele futuristische woonwijk te wachten lag om geconfisqueerd te worden. Je kon die mensen toch niet in de kou op straat laten staan? Ze studeerde af op de UvA en werkte als arts. Ik vond niet dat ze dankbaar moest zijn voor de kansen, ze had er hard voor gewerkt. Maar ik vond ook niet dat ik op de… Lees meer »
ximaar
Gast

Ik ben het vooral eens met de laatste zin. In NL weet ik er niet van dat in het OV aparte plekken waren voor anders gekleurden.

In elk geval is de pedo-discussie behoorlijk geluwd, die kunnen weer hun gang gaan. :-/

In de USA worden de ‘Indianen’ nog meer gediscrimineerd, net als hier de ‘zigeuners’. Daar hoor je dan weer minder over.

JOHNN
Gast

Ik heb diezelfde associatie vwb de slotzin. Mag steeds beweerd worden dat de Amerikanen de slavernij veel eerder afschaften dan de Hollanders in Suriname – het plaatje is pas compleet als je erbij vermeldt dat het,, als het de zuidelijke staten betreft, best had mogen voortduren. En dat er tot ver in de 20e eeuw nog een actieve Ku-Klux-Klan terreur zaaide onder de zwarte bevolking. Dat Trump tot op vandaag de reservaten van de Indianen aanrandt om gewin voor de fossiele winstmakers.
Als je alleen al ziet hoe politieoptreden in de VS van discriminatie overloopt, trek je wel een conclusie over de kritiek op onze blackface die vanuit die kant komt. Zo Bijbelvast toch? De witte Amerikaase mannen (en vrouwen). De splinter en de balk.