PlaceholderSchiphol. Ik word er toch wel zenuwachtig van. Er is nu al een tijdje gedoe om vliegveld Lelystad, de zo hoogst noodzakelijke, onontbeerlijke, onvermijdelijke en dus onafwendbare dependance van Schiphol. Inwoners van omliggende provincies maken bezwaar. Zij vrezen -niet ten onrechte- geluidsoverlast. De berekeningen in de Milieu Effect Rapportage (MER) deugden niet, met als gevolg dat de opening van Lelystad een jaar is uitgesteld.
Schiphol eist direct dat het dan zélf het aantal vluchten weer mag uitbreiden.

Het is opmerkelijk, ja zelfs verdacht, hoe vergaande beslissingen als de uitbreiding van Lelystad er in relatief korte tijd worden doorgejast. Maar wanneer daarentegen bijvoorbeeld de schadelijke toepassing van RoundUp moet worden verboden, duurt zoiets jaaaaaren. En dan is het uiteindelijk nóg niet voor elkaar. Heel gek.
De uitbreiding van Lelystad gaat gewoon door. Daar doet niemand iets tegen. Grotere machten hebben dat besloten en drukken dat door, ondanks al die lastige burgers. Net op tijd is het raadgevend referendum afgeschaft. Want straks gaat het nog over Lelystad en dat moet natuurlijk tegen elke prijs worden vermeden.

Mond houden

Maar we mogen niet klagen. En ook niet zeuren. Schiphol is heilig. Het is een economische motor. Het is een banenmachine. Daar moet alles voor wijken. Alles. Zo te zien tot elke prijs.
Bezwaren worden beleefd aangehoord, maar uiteindelijk met wat cijfergoochelen genegeerd.

Hoor eens, je vliegt toch zelf ook? Inderdaad. Hooguit twee vliegbewegingen per jaar (heen en terug dus), maar dan schijn ik mijn mond te moeten houden. Ik mag geen kritiek meer hebben op een systeem dat slecht functioneert en dat al aan zijn grens zit.

Een nieuw vliegveld in zee vond men indertijd te duur. Kennelijk was die ‘economische motor’ toch net niet belangrijk genoeg om zoveel geld aan te besteden.
De sector en de overheid zijn verantwoordelijk voor een nette bedrijfsvoering, met ruim voldoende aandacht voor de belangen van álle inwoners van Nederland. Niet alleen van reizigers, aandeelhouders, luchtvaartmaatschappijen en vastgoedontwikkelaars.

Lees ook:
Bernhard met bord voor zijn kop

Luchthaven Nederland

Schiphol zal altijd willen groeien. Nu via Lelystad, straks weer op een andere manier. Hoe lang denkt men hiermee door te gaan? Totdat ook de hele Flevopolder een vliegveld is? Totdat heel Nederland een vliegveld is? Ja, want economische motor. Want banenmachine. Internationale hub, internationale concurrentie.

Schiphol is zo langzamerhand een staat in de staat. Men gaat zijn eigen gang. Omwonenden hebben schijninspraak. Op Schiphol zelf is de lucht bezwangerd met de stank van verbrande kerosine. Van het woord ‘luchtkwaliteit’ heeft men daar -zo te ruiken- nog nooit gehoord. Laat staan dat ze zich aan normen moeten houden.

Elke opstijgende Boeing 747 heeft een uitstoot aan fijnstof die gelijk is aan 1 miljoen vrachtwagens. Dat krijgen we allemaal over ons uitgestort. Ondertussen kneutert Amsterdam verder met z’n ‘luchtkwaliteit’ en ‘milieuzones’. Ze verbieden een paar vieze brommertjes en slaan zichzelf weer op de borst.

Lamlendig

De luchtvaartsector en de overheid zijn te gemakzuchtig, te gierig en te lamlendig om maatregelen te nemen die een rem zetten op groei. Over kerosine wordt geen accijns betaald. Daarmee is de luchtvaart een zwaar gesubsidieerde sector. Heel eigenaardig dat dit zomaar van Europa mag. Daardoor is vliegen oneigenlijk goedkoop. Dat is regelrechte oncurrentievervalsing ten opzichte van andere transportmiddelen.
Vliegtuigen kunnen veel stiller zijn. De nieuwste types bewijzen dat.

Bloeden

Zolang dergelijke zaken niet rigoureus verbeteren moet de hele luchtvaartsector en dus ook Schiphol zelf maar eens bloeden. Niet omwonenden van Schiphol en Lelystad. Reizen binnen Europa moet maar met de trein. Dan zie je tenminste nog wat als je uit het raam kijkt.

Aanvulling: Zie ook een zéér illustratieve uitzending van Andere Tijden over de minachting en onverschilligheid voor de belangen van omwonenden ten tijde van de aanleg van de vijfde baan. Er is sindsdien niets veranderd in de houding van overheid en Schiphol.

1957 Amsterdam Schiphol - Lockheed Super Constellation1957 Schiphol -oost- platform

Laatst bewerkt: apr 7, 2018 @ 13:02.

(218 keer gelezen)

 

Download PDF

7
Reageer op dit artikel

avatar
4 Reactie 'draadjes'
3 Antwoorden in dit 'draadje'
1 Volgers
 
Reactie met meeste antwoorden
Meest actieve discussie
4 Auteurs van reacties
Henk van S tot SArnoud HugoKarin van Raam OpenJOHNN Recente auteurs van reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Abonneer  
Nieuwste Oudste Meest gestemd
Abonneren op
Henk van S tot S
Gast
Henk van S tot S

Laten “we” nu eerst eens beginnen om er via de belasting voor te zorgen, dat vliegen binnen Europa duurder wordt dan een trein of busreis.
Ik neem aan dat het aantal vliegbewegingen dan wel zal afnemen.
Over de rest van het vliegverkeer moet later dan maar eens geleuterd worden.

JOHNN
Gast
JOHNN

Dat is nu precies waar het wiel klemt Henk. Het vliegen is een wereldwijde sector waar je hooguit als EU een klein beetje invloed kunt uitoefenen om het gegroeide (en uit zijn voegen barstende) proces te beheersen. Maar binnen Europa is elk land een stemmetje in een groot koor dat evenzovele valse zangers telt. Ook onze liberale Rutte zal niet eens het voortouw willen nemen om deze gewenste omslag binnen de EU zelfs maar aan de orde te stellen. Het zit, zoals zoveel op milieukosten, landbouwsubsidies, gezondheid en afwenteling van belastingdruk, gewoon muurvast.
”Leuteren” (het onschatbare belang van de ”offspin”) hebben we al decennia lang geduldig aangehoord. En een eenzijdige accijns op tanken op Schiphol en btw op in Nederland verkochte tickets, dat komt er never nooit.
Er moet iets anders gebeuren, we weten het allang. Ben je bereid om aan te sluiten in een groeiend protest vanaf de basis: de burger?

JOHNN
Gast
JOHNN

Was die hogesnelheidslijn niet (lang lang geleden) juist gebudgetteerd en gestart (en inmiddels nauwelijks gebruikt) om het reizen per trein als alternatief voor reizen over middelgrote afstand binnen Europa te stimuleren? Om de luchtvaart binnen de perken te houden? Welke politicus volgt dit (mislukte! geldverslindende!) plan nog qua voortgang?

Karin van Raam Open
Gast

Helemaal mee eens. Ik heb hier inmiddels diverse logjes aan gewijd en vandaag zelfs nog even het Regeerakkoord 2017 ‘Vertrouwen in de toekomst’ (geen grap) doorgespit. Als je dat leest, weet je dat Schiphol weinig in de weg zal worden gelegd, want onze regering wil alle ruimte geven aan een home carrier (lees: KLM en consorten). Ik ben van mening dat dat hele Lelystad gemist kan worden, wanneer men eens naar de routes van die home carriers gaat kijken. In Afrika bijvoorbeeld, zijn weinig rechtstreekse continentale vluchten. Als je van Kenia naar Libië wil vliegen, zoals ik jaren geleden, moet je met de KLM via Schiphol. Je reinste waanzin. Als er alleen al rechtstreekse vluchten van KLM en compagnons tussen Afrika en de Verenigde Staten komen, kun je misschien wel 10% (natte vinger schatting) schrappen. Veel milieuvriendelijker en zeer efficiënt. Maar nee.

JOHNN
Gast
JOHNN

De macht in Lelystad is in handen van een college dat wordt aangestuurd door de ondernemers die belang hebben bij het snelle ontwikkelen van een echte commerciële luchthaven aldaar. Al zal een overweldigende meerderheid van de bevolking van Lelystad er tegen zijn, dan zal het er toch van komen. In zoverre is onze democratie een wassen neus als je uitgaat van: One man, one vote. De wereldwijde luchtvaart is een ander ding, net als de zeescheepvaart. Als je activiteit zich vooral grenzeloos afspeelt geniet je vele voordelen, zoals ongrijpbaar zijn voor accijnzen en belastingen. Het vliegen is te massaal en blijft explosief groeien: Omdat het veel te Goedkoop is! Feitelijk genieten de luchtreizigers airmiles-subsidie. Voor onszelf en voor moeder aarde zou het goed zijn om het flink Duurder te maken. Dan zal de groei niet meer explosief zijn en helpt het misschien een beetje om de zeespiegelstijging onder de 3… Lees meer »