Veestapel
Maatschappij en Politiek

De Ondergang

De Ondergang – Ik had toch echt wel enige tijd nodig om het te verwerken. Het feit dat het kabinet Schoof is gevallen.
Alle media waren er druk mee bezig, maar ik kon mezelf er niet toe zetten om de gevolgen te overdenken. Terwijl ik het toch wel enigszins aan mijn stand verplicht ben om aandacht te besteden aan dit markante punt in de vaderlandse geschiedenis. Immers, dit kabinet is het eerste in de parlementaire historie dat vrijwel geen donder voor elkaar heeft gekregen. En met dat gegeven kunnen de media ook niet uit de voeten. Men blijft zichzelf herhalen. Nu kijk ik nooit meer talkshows, dus in de praktijk zal het allemaal nog erger zijn.
Ik zie de toekomst somber in. Want mogen we straks nog wel 130 op de Afsluitdijk? Die borden kunnen in een middag zomaar weggehaald worden.
En Faber! Die gaan we missen. Nooit eerder hadden wij zo’n takkenwijf als minister, dus op wie moeten we ons nu dan legaal afreageren?
Laten we ook Schoof niet vergeten! De man valt ineens in een diep gat. Is er voor hem slachtofferhulp geregeld?

De ondergang

Maar serieus, dit kabinet is ten onder gegaan aan zijn eigen benepenheid en onkunde. En die van Wilders. Want wat hadden ze wél kunnen bereiken als hun visie op de maatschappij niet zo bekrompen was geweest? Niet gericht op eigen gewin? Niet onder invloed stond van hun eigen primitieve angsten? De kracht had gehad om hier en daar over de eigen schaduw heen te springen? Zich niet hadden laten leiden door de belangen van grote bedrijven?

Payback time

Het land staat op slot door de overmaat aan stikstof. Barry Madlener had Schiphol kunnen inkrimpen. Dat zou ten koste gaan van de luchtvaartwinsten, maar die zijn de afgelopen jaren toch al volkomen illegaal verkregen. Payback time dus en flink minder stikstof. Ook had Barry de 130 km niet hoeven invoeren op kleine stukjes snelweg. Nog minder stikstof.
Femke Marije Wiersma (BBB, landbouw) had de veestapel flink kunnen inkrimpen. Niet populair, maar er was door de vorige regering al heel veel geld voor weggelegd. Noodzakelijk in het landsbelang en op de langere termijn ook in het boerenbelang. Veel minder stikstof. Niet in het belang van de Rabobank en de veevoerproducenten, maar ook hier: payback time, lang genoeg geprofiteerd.

Lees ook:
Een genie in het promoten van zichzelf

Karma voor Faber

Tja, en dan natuurlijk Fabertje. Er is sinds vorige jaar een Spreidingswet om de asielzoekers eerlijk over het land te verdelen. Dat maakt het ook mogelijk om de opvang humaner te maken. Faber wilde die wet ongedaan maken, want met haar strenge toelatingsbeleid zou hij niet meer nodig zijn. Gelukkig is zij eerder weg dan de wet.
Ik voorzie dat Faber straks in het verpleeghuis een schone luier omgedaan krijgt door een Ethiopische asielzoeker. Karma.

Zielig prutje

Nu al zijn we ons er te weinig van bewust dat we dagelijks oorspronkelijke asielzoekers om ons heen aan het werk zien. Meestal in kutbanen minder populaire beroepen waarvoor Faber-stemmers al jaren niet meer van de bank af komen.
Mona Keijzer van Volkshuisvesting ging de huren bevriezen, waardoor woningcorporaties niet meer zouden kunnen investeren in nieuwe woningen. Dat idee sneuvelde deze week. Terug bij af.

Als die hele ministersploeg nu een beetje had samengewerkt, was er minder stikstof geweest, meer natuur, meer ruimte voor woningbouw, minder geluidshinder en minder tekort op de arbeidsmarkt. Zoiets lukt uiteraard niet van de ene op de andere dag, maar het kabinet had tenminste een visie gehad, een gezamenlijk punt op de horizon. Er was zicht op vooruitgang geweest. Dat oogt beter dan dit zielige prutje van kleingeestige partijbelangetjes. Maar ja, het mocht niet van goeroe Geert.

Laatste revisie op 8 juni 2025.

(64 keer bezocht, 3 bezoeken vandaag)

Bron afbeelding:

  • Veestapel: Arnoud Hugo | All Rights Reserved

Schrijft op Arnoud Hugo en Amsterdam Centraal. Vader ZKKH. Wanneer tijd over: schrijven, muziek, voorlezen, redactie Amsterdam Centraal.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Shares