Geen vieze busjes binnen de grachtengordel

Geen vieze busjes binnen de grachtengordel

Geen vieze busjes binnen de grachtengordel – Nou, toch maar eens even kijken naar die uitstootvrije zones die Amsterdam in gedachten heeft. Die moeten er uiterlijk in 2030 zijn. Maar dan hebben ze buiten de rechtse partijen in de Tweede Kamer gerekend, want die willen de maatregelen uitstellen tot 2040. Gelukkig gaat de stad hier zelf over, dus hoeft de wethouder zich er niets van aan te trekken. Niettemin is mijn indruk dat rechts Nederland, de huidige coalitie voorop, op alle mogelijke manieren de klimaattransitie probeert te saboteren. Waarom? Omdat ze nu eenmaal rechts zijn, dus geld willen verdienen en niet verder kijken dan hun neus lang is.

Eerst de vieze busjes

Maar goed, eerst de vieze busjes. Die moeten per 2025 uit de stad blijven. Nou ja, de stad, de allerbinnenste ring. Het scheelt niet veel of alleen de Dam valt eronder.
Natuurlijk weer allerlei gemekker, want er zijn niet genoeg oplaadpunten en de elektrische busjes zijn te duur. Ik geef toe, het gaat ook allemaal wel een beetje snel. De uitstootvrije zones zijn pas tien jaar geleden aangekondigd. Dat had natuurlijk al in de jaren twintig van de vorige eeuw moeten gebeuren! Een bedrijfsmatige langetermijnplanning bestaat voor menige kleine ondernemer blijkbaar uit ‘voor je uit schuiven’ en ‘we zien wel waar het schip strandt’. Niet verwonderlijk, want de overheid verandert nogal eens van mening en visie, dus geef ze ongelijk.
Intussen speelt men op zeker en koopt men massaal dieselbusjes die schoon genoeg zijn om voorlopig nog wél de stad in te mogen. Alleen busjes en vrachtwagens met een hoger cijfer dan emissieklasse 5 mogen vanaf januari de stad nog in.

Lees ook:
Een kijkje in de keuken van de KLM

Ze denken daarmee handig te zijn. Misschien is het dat ook wel, want je weet het maar nooit met onze betrouwbare overheden. Maar is een elektrisch busje wel zoveel duurder dan een dieselbus? In aanschafprijs wel, maar als we kijken naar de zogeheten ’Total Cost of Ownership (TCO)’, blijkt na zes jaar de elektrische bus goedkoper. HTTPS://routelogic.nl

Ik lees ook treurige verhalen van de kleinste ondernemers, zoals marktkooplieden. Die rijden waarschijnlijk in afgeragde dieselbusjes uit 1972 en kunnen niets nieuws betalen. Het lijkt mij dat voor die groep best voorzieningen te treffen zijn. Ontheffingsmogelijkheden zijn er eveneens. De wethouder moet dus maar eens in gesprek met die groep, voor zover dat nog niet gebeurt.

Grachtengordelgekkies

Intussen dreigen de zzp’ers geen klussen meer in Amsterdam aan te nemen. Dat zal die grachtengordelgekkies leren! Werk genoeg in de rest van Noord-Holland! Met die houding zouden ze nog wel eens van een koude Noord-Hollandse kermis thuis kunnen komen, want er zijn ongetwijfeld allerlei aannemer(tje)s die wél een elektrische bedrijfswagen aanschaffen en die daardoor in het voordeel zijn. En ach, met paard en wagen is misschien ook nog een optie. Ik schat in: lage Total Cost of Ownership, mogelijk geen parkeerkosten, weinig uitstoot (hooguit methaan en paardenkeutels) en een milieuvriendelijke uitstraling. Sinterklaas kan straks in elk geval zonder problemen de stad in…

Laatste revisie op 3 november 2024.

(28 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share