Het mannetje dat de kliko’s in het gelid zet
Alledaagse dingen die een beetje ‘schuren’, ze fascineren me. Zoals het fenomeen van het mannetje dat de kliko’s in het gelid zet. Dat zit zo: heel veel inwoners van mijn woonplaats Amstelveen hebben een aparte kliko voor hun restafval, hun tuinafval en hun papierafval. Ze worden op verschillende dagen door de maand heen geleegd.
Dat legen van de kliko’s gebeurt met een in principe vernuftig systeem. Ik zeg met nadruk: in principe. De kliko’s worden door de bewoners op daartoe aangewezen plekken bij elkaar aan de weg geplaatst. De vuilniswagen komt langszij, grijpt met een grijparm twee kliko’s tegelijk, tilt ze op en kiept ze leeg. Tot zover nog weinig opvallends. De vuilnismannen hoeven niet zelf meer te tillen en te kiepen. Zo gebeurt dat al jaren. Daar zal de arbeidsinspectie blij mee zijn.
Obstakel
Toch is er nog een obstakel in dit proces. De bewoners zetten hun bakken in een gesloten rij naast elkaar, keurig met de juiste kant naar de weg. Bewoners zijn dus af te richten om ze goed neer te zetten. Probleem is dat de vuilniswagen ook nog eens liever heeft dat de kliko’s in tweetallen gegroepeerd in de rij staan, met telkens ongeveer een halve meter tussenruimte. Dit vanwege de grijparm.
Wij kunnen vervolgens getuige zijn van twee uiterst stumperige fenomenen bij de afvalinzameling.
Ten eerste is er een speciaal mannetje dat ruim voor de vuilniswagen uit loopt. Hij gaat overal de kliko’s in tweetallen rangschikken, opdat die vuilniswagen ze later makkelijker op kan pakken.
Er bestaan mensen die dit verzinnen.
Ik vraag me af: wat heeft deze man misdaan? Volgens mij is het uitermate slopend werk, want alle bakken zijn vol. Daar zal de arbeidsinspectie juist niet blij mee zijn. Verder zie ik ze er in Amstelveen wel voor aan om ook hiervoor een bijstandsgerechtigde in te zetten ‘om werkervaring op te doen’. Maar dat is mijn immer wantrouwende geest.
Stumperig
Het tweede stumperige verschijnsel is de manier waarop de bakken uiteindelijk worden geleegd. De vuilniswagen positioneert zich naast het eerste tweetal kliko’s, leegt ze, zet ze terug, trekt dan een halve meter op, leegt het volgende tweetal, zet ze terug, trekt dan weer een halve meter op, enzovoort. Koop dus nooit een tweedehands vuilniswagen uit de gemeente Amstelveen, want die is mechanisch geheel afgeragd.
Het lijkt me zo langzamerhand tijd om een vuilniswagen uit te vinden die minstens zes kliko’s tegelijk kan legen, want de knulligheid van deze methode is niet om aan te zien. Ik wend het gelaat dan ook altijd af als ik er toevallig langs kom.
Een simpeler verbeterpunt is natuurlijk de positionering van de bakken. Hoe moeilijk kan het zijn om markeringen op de weg aan te brengen, zodat de bewoners uit zichzelf al de bakken in tweetallen neerzetten? Sorry mannetje.
Laatste revisie op 12 februari 2019.
6 Reacties
Ximaar
De laatste 4 jaar maak ik gebruik van ondergrondse bakken, die ze hier overal in de stad hebben geplaatst. Ik heb dus geen kliko meer en kan dag en nacht vuilnis storten. Als de 6 kuub vol is komt er een vrachtwagen met 1 man, 1 kraantje en 1 afstandsbediening die het gevaarte uit de grond trekt en de inhoud in z’n wagen dumpt. Erg weing stops aangezien de volgende 100 of meer meters verder staat.
Henk van S van S
Niet nog een extra wagentje voor dingen als
http://goo.gl/IiQmRr
Henk van S tot S
In mijn vorige woonplaats 1 container per “hijsbeurt” en indien te dicht bij elkaar, zelfde resultaat als bij Ton.
Ik snap dat achterlijke systeem zo wie zo niet:
Het spul gewoon in een biologisch afbreekbare (plastic)zak langs de weg zetten.
Dan kunnen ze gewoon (al dan niet met een andere”zuigmond”) de zelfde wagens gebruiken waar de de putjes mee leegzuigen 🙂
JOHNN
In alle Nederlandse gemeenten waar werd besloten om bestaande container inzamelaars te vervangen door ” aardgas stokende tweeling over-de-kop-kiepers ” wordt nu op deze wijze gewerkt. In mijn regio werden daarvoor de diesel duo-inzamelaars van nog geen 6 jaar oud (wagens met gescheiden compartimenten, die door een wisselklep zowel restafval als groenafval gescheiden in 1 ronde kunnen ophalen) alweer ingeruild. Extra consequentie: alle containers bij de huishoudens moesten worden vervangen door nieuwe met een zgn grijpkraag. Ik betwijfel of dit kostenneutraal is gebeurd… De winst is de dieseluitstoot, die is weg, alleen CO2 van het aardgas.
Ik denk dat een diesel- zowel als aardgasmotor wel goed bestand zijn tegen een veelvuldig op en neer gaan van het toerental. Alleen de koppeling zal wel heel slijtagebestand moeten zijn. De ontwerper heeft daar vast over nagedacht.
Grappig is dat sommige buren niet willen dat hun container knusjes twee-aan-twee moet staan. Dan moet de wagen toch weer voor elke container apart optrekken en stoppen. Mensen… hun motieven zijn soms raadselachtig, daarop valt niet te plannen.
Arnoud Hugo
Mogelijk zijn die diesel-duo-inzamelaars dan in Amstelveen terecht gekomen.
ton
Bij ons werkt de vuilnisophaal op een soorteglijke wijze. Toen de containers van mijn overburen en ons eens te dicht bij elkaar stonden, vonden wij bij het ophalen een briefje aan de bak om voortaan tenminste 50cm afstand t.o.v. elkaar te houden. Simpel opgelost.