Met de bakfiets door de Sahara
Persoonlijke notities

Met de bakfiets door de Sahara

Met de bakfiets door de Sahara. Wij hebben al een jaar of vier zo’n Babboe bakfiets. Gekocht voor het vervoer van de kleine jongen (ZKKH), om hem veilig naar school te kunnen brengen. Het is er eentje met drie wielen, de Curve Mountain. Nooit problemen mee gehad. Je moet er alleen niet te hard mee door de bocht gaan, want dan dreigt hij te kantelen. Dat moet je even weten, want de elandproef heeft Babboe kennelijk nooit gedaan.
Nu lees ik dat er (te)veel mensen waren die er doorheen zakten omdat het frame brak. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) is daarom met het decreet gekomen dat de Babboe voorlopig niet verkocht en gebruikt mag worden.
Waren ze destijds met de Stint maar zo doortastend geweest. Van die affaire hebben ze geleerd hoe je efficiënt een bedrijf naar de kleauten kan helpen.
Maar we wachten af of dit terecht blijkt. In elk geval is de tweedehandswaarde met dit schandaal aanmerkelijk verminderd. Daar word ik als klant niet vrolijk van.

Met de bakfiets door de Sahara

Het is jammer, want ik was uiteindelijk van plan om met de Babboe bakfiets deel te nemen aan de Paris-Dakar rally, uiteraard gesponsord door de fabrikant. Maar nu er te veel aanwijzingen zijn dat het frame kan doorzakken, zie ik er maar van af. Ik wil niet met mijn Babboe Curve Mountain in de woestijn stranden. En ze vertrekken ook allang niet meer uit Parijs, lees ik, wat toch het leukste deel van de tocht is.

Ik heb trouwens een tijdje geleden al gehoord dat het frame van de Babboe bakfietsen in China wordt gemaakt. Dat verklaart veel. Als je op YouTube filmpjes bekijkt hoe in China de meeste producten worden gefabriceerd, is het een wonder dat die Babboes niet veel eerder door hun hoeven zijn gezakt. Bovendien zijn de arbeidsomstandigheden er zo te zien erbarmelijk. Straks blijkt misschien nog dat die frames door onderdrukte Oeigoeren zijn geknutseld. Die uitgebuite dwangarbeiders grijpen natuurlijk elke kans om de boel te saboteren.

De steentijd

Als wij dan toch moeten overschakelen op een oorlogseconomie, zoals de regering en de generaals willen, mogen we meteen eens zeer kritisch kijken naar wat wij allemaal uit nog meer China halen. Bijna alles. Je denkt een Europees merk te kopen, maar bij nadere beschouwing is het altijd gemaakt of geassembleerd in China. Daar moeten we van af. Immers, als China besluit ons niks meer te leveren, worden we teruggeworpen tot in de steentijd. We kunnen niks meer zelf fabriceren. Moeten we óók met stokjes gaan eten.

Lees ook:
Dit blog bestaat vandaag 22 jaar

Kinderzitje

Vroeger was overigens niet alles beter. Ik herinner me nog mijn eigen primitieve kinderzitje. Grotendeels gemaakt van zwarte metalen buisjes, met keiharde rode kussentjes. Daar kreeg je als peuter al vroeg aambeien van. Ter beveiliging werd een ronde metalen beugel voor je langs geklapt.
Ik zat bij mijn vader achterop de fiets. Wij waren nog geen honderd meter over de Willem de Zwijgerlaan gereden, of ik klapte met zitje en al achterover op het wegdek. Daar zat ik, op de keien te krijsen. In mijn kinderzitje. Mijn vader had aanvankelijk niks in de gaten, ik zag hem steeds meer in de verte verdwijnen. Pas door het luidkeelse gevloek achter hem, zo jong als ik was, kreeg hij in de gaten dat er iets niet klopte.
Het losgeschoten zitje was niet in China gemaakt, maar in onze eigen naoorlogse opbouweconomie. Maar toen hadden we nog geen NVWA. Anders had ik vast compensatie kunnen krijgen.

Hyena’s

Over compensatie gesproken: de hyena’s, vermomd als leden van een opportunistisch advocatenkantoor, cirkelen alweer rond het verzwakte lichaam van de bakfietsenfabrikant. Zij bereiden een massaclaim voor. We kunnen ons aanmelden. Lekker binnenlopen op de ellende van een ander. Maar zo gaat dat tegenwoordig. Dat is dan weer ‘Made in the USA’.

Geen slechte ervaringen

Ikzelf heb geen slechte ervaringen met Babboe, moet ik eerlijk zeggen. Toen het slot niet werkte kregen we meteen een nieuw. Toen de computer niet werkte kregen we ook zomaar een nieuwe. Toen ik achter mij meerdere onderdelen van de bakfiets op de weg hoorde vallen, zijn die allemaal gratis vervangen. Alleen mijn zoon heb ik zelf moeten oprapen toen hij door de bodem zakte.
Maar het frame: nooit problemen mee gehad. Toevallig net een goede Chinese lasser getroffen, denk ik.

Laatste revisie op 4 maart 2024.

(59 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Schrijft op Arnoud Hugo en Amsterdam Centraal. Vader ZKKH. Wanneer tijd over: schrijven, muziek, voorlezen, redactie Amsterdam Centraal.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share