Het basisonderwijs feminiseert. Dat is al jaren aan de gang. Er werken bijna alleen nog maar vrouwen. De jonge mannen van tegenwoordig zien geen perspectief meer in een carrière bij het basisonderwijs.
Het verdient niet genoeg, het heeft geen status en met een beetje pech sta je in een achterstandswijk vergeefs orde te houden onder de tokkiekinderen. Van Theo Thijssen gaat allang geen inspiratie en motivatie meer uit.
Ik bezocht het afgelopen halfjaar een aantal scholen in Amstelveen om een keus te maken voor ZKKH. Daar moet je tegenwoordig al vroeg mee beginnen. Op teveel scholen werkte hooguit één man en vaak was dat de conciërge. Soms was er nog een onderwijzer met vergrijsde baard die tegen zijn pensioen aan zat. De enige jonge leraar die ik tegenkwam was een ietwat bedeesd type. Ik zag in hem niet de meester die eens lekker met de kinderen quasi-roekeloos zag ravotten. Of is dat tegenwoordig sowieso verboden?
Mannen vrijwel uitgestorven
Er is natuurlijk helemaal niets mis met veel vrouwen in het onderwijs, maar kinderen hebben ook mannelijke rolmodellen nodig en dus zou een beetje evenwicht tussen de seksen uit pedagogisch oogpunt wel gewenst zijn. Niet alleen voor jongens, maar ook voor meisjes.
Op de kinderdagverblijven zijn mannen vrijwel uitgestorven. Geen wonder als elke ouder je daar tegenwoordig aankijkt alsof je Robert M in eigen persoon bent.
Door het toegenomen aantal echtscheidingen groeit achttien procent van de kinderen tot 16 jaar op bij de moeder. Dat betekent dat die kinderen bij hun opvoeding minder of helemaal geen inbreng van de vader hebben. Dit gemis zou door een school met genoeg mannelijke onderwijzers nog een beetje kunnen worden gecompenseerd. Maar ook hier zijn ze dus niet meer, de mannen.
Is het erg?
Is dat eigenlijk erg, zo veel vrouwen en zo weinig mannen in het onderwijs? Nee, zo wijst onderzoek uit. Het schijnt in elk geval niet van invloed te zijn op de schoolprestaties en het levert ook geen gedragsproblemen op.
Maar toch. Onderzoek kan wel allemaal dit en dat en zus en zo uitwijzen, een goede balans tussen mannen en vrouwen is in elke werkomgeving wenselijk. Dat weten we uit ervaring en het voelt ook beter.
Overheid
Ik krijg de indruk dat de overheid de zaak maar zo’n beetje op z’n beloop laat. Als het dan allemaal toch niet erg is, waarom zou je dan moeite gaan doen om meer mannen in het onderwijs te krijgen? Dat gaat het ministerie alleen maar meer geld kosten. De status van een beroep krijg je tegenwoordig vooral omhoog door de salarissen flink op te schroeven. Zie de zorg.
Roddelen
Ik gun de kinderen van tegenwoordig meer ‘meesters’. Meesters waarmee je kunt kletsen over techniek, de voetbaluitslagen, automerken of legotreinen. Meesters waarover je fluisterend kunt roddelen dat ze stiekem zoenen met juf Angela. In de bezemkast. Na schooltijd. Ik dacht juist juf Betty?!
Meesters waarmee je kunt voetballen en stoeien op het schoolplein, waarmee je hutten kunt bouwen op het schoolkamp, waaraan je besmuikt een schuine mop kunt vertellen en waarover je dan samen kunt giechelen. Laten we eerlijk zijn: over het algemeen zijn juffen daar toch iets tuttiger in.
Geen enkel onderzoek ‘heeft dat uitgewezen’ en tóch is het zo.
Laatste revisie op 31 januari 2019.
Hoewel mijn dochter leider is van een jeugdvoetbalelftal van knullen van 16, 17 jaar, ( een vrouw , waar heb ik het dus over!) vindt geen van die jongens dat een bezwaar. Ze heeft de wind er goed onder, al jaren. Maar bij een dergelijke club lopen veel mannen rond. Laat kinderen dus maar sporten, dat gebeurt op de scholen toch ook al te weinig. En begin nou niet over glurende mannen in de meisjeskleedkamers, dat is te makkelijk. Ik ben allang blij, dat bij zo’n club vrouwen niet alleen maar gebruikt worden om achter de bar te staan, schoon te maken en de was te doen. Ik ben geen feminist, maar wén d’r maar aan!