De kabelbaan over het IJ
Eind september werd bekend dat het gemeentebestuur steun gaat verlenen aan de ontwikkeling van de kabelbaan over het IJ. Het is een privaat initiatief van de Stichting IJbaan en moet bekostigd worden door private financiers. Het project zou op z’n vroegst in 2026 klaar kunnen zijn. De kabelbaan moet aansluiten op metrostation Isolatorweg. Van daaruit loopt hij naar Noord.
Volgens het plan kan elke gondel 35 mensen vervoeren of tien mensen plus fiets. De schatting over de vervoerscapaciteit per dag varieert van 4500 (volgens de gemeente, die zelf dure fietsbruggen wil bouwen) tot 100.000 (volgens de stichting). De frequentie van de oversteek is twee keer per minuut en de snelheid 20 tot 25 km per uur. De prijs van een kaartje is hetzelfde als die van het regulier OV.
Robuust alternatief of aanvulling
Voor de Amsterdammers is een dergelijke constructie natuurlijk even wennen en doorgaans wordt een kabelbaan in ons land meer gezien als een attractie (Floriade Almere) dan als een serieus openbaar vervoermiddel.
Toch kan het wel degelijk een robuust alternatief of aanvulling zijn voor allerlei dure bruggen en tunnels over en onder het IJ. In het buitenland functioneert het.
Zoals in Koblenz
Zoals in de Duitse stad Koblenz, waar Rijn en Moezel samenkomen (Deutsches Eck). Sinds 2010 opereert daar een kabelbaan tussen de beide oevers van de Rijn, de Konrad Adenauer Ufer en de vesting Ehrenbreitstein. De kabelbaan overbrugt een afstand van 890 meter en een hoogteverschil van 112 meter. De Rijn is daar 287 meter breed. Er zijn 18 gondels met elk een capaciteit van 35 reizigers. De fiets kan mee. (bron: Moezelweb).
Fietsbruggen
De gemeente Amsterdam heeft dure plannen om met twee bruggen de IJ-oevers te verbinden. Ikzelf zou liever met de kabelbaan gaan. Geen tegenwind, geen brommers en een prachtig uitzicht. Dus: opschieten met dat ding!
Dit artikel is geschreven voor website Amsterdam Centraal.
Laatste revisie op 19 oktober 2021.