Met een vriend ging ik op zoek naar mevrouw Marie Fargues. Ik kende haar niet, maar hij was erg door haar gefascineerd. Zij was de echtgenote van Jean-Étienne Liotard. Die kende ik ook niet, maar dat komt omdat ik tamelijk beperkt begiftigd ben met kennis over de schone kunsten.
Mevrouw Fargues hangt in het Rijksmuseum en wij hebben uren rondgedoold om haar te vinden. Het Rijksmuseum is prachtig, maar het is dermate ingewikkeld ingedeeld, dat er ongetwijfeld toeristen bestaan die er nooit meer teruggevonden zijn. Misschien hebben sommigen zich in hun lot geschikt en om een suppoostenpakje gevraagd. Zo kreeg hun leven nog een doel, zij het beperkt.
Zijn slag geslagen
Mevrouw Fargues was de jonge Hollandse echtgenote van de Zwitserse pastelschilder Jean-Étienne Liotard (22 december 1702 – 12 juni 1789). Deze begaafde kunstenaar heeft een tijd in Nederland vertoefd en toen kennelijk zijn slag geslagen.
Op mijn beurt raakte ik nu ineens gefascineerd door Jean-Étienne, want hij was al 54 toen hij de 28-jarige Marie aan de haak sloeg. Mensen die mij persoonlijk kennen weten dat ik mij heel goed kan identificeren met mannen die een veel jongere vrouw hebben. Zulke mannen weten de reikwijdte van hun generatie te spreiden over een veel ruimer tijdsbestek. En dat is gunstig voor beide partijen. Ik zal u de tijd geven om dit even dieper op u te laten inwerken voordat u ondoordacht over oude bokken en groene blaadjes begint.
Oudere vrouwen met jongere mannen kan ook natuurlijk, zoals Bridget Maasland met de jongeheer Hazes. Ik verwacht overigens dat Bridget binnenkort nog als transgender uit de kast komt (alles voor de aandacht), dus dat wordt nog een leuke verrassing voor dat Hazesjong.
Een eigenaardigheid
Maar goed. Uiteindelijk vonden wij de pastelschildering van mevrouw Fargues verstopt in een hoekje van het Rijksdoolhof. Ik kon waarnemen dat zij enigszins ongeïnteresseerd – het kan ook moedeloos zijn geweest – poseerde voor haar echtgenoot. Misschien had zij op dat moment al spijt van haar huwelijk met de pastelschilder. Of zij was juist heel ontspannen en voldaan. Laat ik het daar op houden.
Maar de vriend was er in elk geval heel tevreden mee en wilde uitgebreid gefotografeerd worden naast het schilderij. Geen idee waarom. Een persoonlijke eigenaardigheid waarschijnlijk. Hij wil ook altijd met mij op de foto. Ik vind dat prima, want hij is een geweldige vriend (dit voor het geval hij dit leest).
Fout in de Wikipedia
Het heeft enorme voordelen om gefascineerd te zijn door een jongere vrouw, al is het er eentje uit het verleden. En passant leert men namelijk een hoop. Zo leerde ik wie Jean-Étienne Liotard was, bepaald niet de minste onder de Europese schilders. In Nederland zijn wij steeds maar gefocust op Rembrandt, Frans Hals, Van Gogh en Vermeer. Heel beperkt eigenlijk.
Ik leerde bovendien over de pasteltechniek en het maken van pastelkrijt.
Ik merkte tijdens mijn onderzoek eveneens dat het pastelschilderij van Marie Fargues in de Wikipedia op sommige plekken aangezien wordt voor een afbeelding van de van oorsprong Ierse Mary Gunning, Countess of Coventry. Dit is niet juist. Ik ga althans maar af op het bordje naast het schilderij in het Rijks. Ik mag toch aannemen dat Taco Dibbits wel weet wie er allemaal in zijn museum hangen.
De vellen hingen erbij
Mary Gunning is trouwens weer een heel ander verhaal. Sta mij toe even af te dwalen. Zij werd beschouwd als de prachtigste vrouw van haar tijd, maar zij stierf jong. Elke dag smeerde zij zich vol make-up. De schoonheidsmiddelen uit die periode waren op zijn zachtst gezegd niet geheel vrij van giftige metalen. Maar wist men veel… De arme Mary stierf aan kwik- en loodvergiftiging. Uiteindelijk hingen in haar gezicht de vellen erbij en in haar laatste levensjaar sloot zij zich op in een donkere kamer. Nikkie de Jager mag dus wel uitkijken met haar make-up tutorials!
Nikkie de Jager
Ja, Nikkie de Jager, een andere jonge vrouw waarvan ik tot voor kort nooit gehoord had. Dat zal de generatiekloof zijn, want zó groot is mijn reikwijdte dan toch ook weer niet. Zij is een ‘influencer’ met iets van tachtig miljoen volgers (ik kan er wat miljoenen naast zitten) en zij schijnt wereldberoemd te zijn. Alle journaals werden er door gedomineerd, want zij maakte bekend dat zij een transgender is. Wereldnieuws!
Geweldig voor haar. Dikke Like! Zo ben ik dan ook wel weer. En alle media doen nu met uitgestreken gezicht alsof ze al jaren onze Brabantse Nikkie kennen en volgen op YouTube. Waardoor ik mij dus per direct ontzettend oud en uitgerangeerd ga voelen! Ik put troost uit de gedachte dat er waarschijnlijk zestien miljoen andere Nederlanders zijn die door Nikkie in dezelfde dip zitten.
Pastelkrijt
Eveneens troostend is de wetenschap dat Nikkie en haar honderdmiljoen volgers op hun beurt waarschijnlijk niet weten wie Jean-Étienne Liotard, Marie Fargues en Mary Gunning waren. Terwijl je met pastelkrijt kleurtechnisch óók zo ongelooflijk veel kunt doen, al is het niet op je gezicht. Hoewel?
Het zijn spannende tijden, die nauwelijks bij te houden zijn, zelfs voor oudere mannen met jongere vrouwen.
Afbeeldingen: Wikipedia, behalve Marie Fargues (eigen afbeelding).
Laatste revisie op 11 februari 2022.
Een lang divergerend stuk. Wat ik ervan meekreeg: het leeftijdsverschil van het echtpaar Liotard-Farques is feitelijk veel groter dan de vermelde cijfers. Liotard lijkt mij een middeleeuwer, mevrouw Farques komt over als een meisje van deze tijd, die zich voor deze model-sitting even heeft gestoken in een 18e eeuwse jurk.
Wat in dit verband Nikkie de Jager toevoegt, daarover is mijn geest nog dolende. Een statisch plastic hoofd waarvan de mond synchroon beweegt met de ten gehore gebrachte tekst. Ik krijg so-wie-so altijd huiduitslag van de levende figuren onder homo sapiens die zich ”influencer” noemen, alleen al omdat ”beïnvloeder” zo onbenullig klinkt. Het feit dat miljoenen volgers zich hebben vastgekleefd zegt mij meer over die miljoenen dan over deze Nikkie.
Ik ben liefst terughoudend in het beoordelen van de jongste generaties (al kan ik mezelf soms niet in bedwang houden), want ik stelde vroeger zelf ook niet zo de mening van ouderen op prijs. Dus Nikkie mag fijn haar gang gaan met haar makeup wat mij betreft, ik hoef er niet naar te kijken. Bij het woord influencer krijg ik dezelfde uitslag als jij, net als bij het pretentieuze woord ‘opiniemaker’.
Ja inderdaad ‘opiniemaker’ is nog aantal graden erger. Ik hoop dat de meerderheid der mensen toch aan hun eigen opinie vasthouden en dat van de ‘makers’ naast zich neerleggen,