Schiphol verdient over de rug van omwonenden
Ik las een bericht op Nu.nl dat mij verbaasde en ergerde. Luchthaven Schiphol verhoogt de komende drie jaar in stappen de start- en landingstarieven voor de luchtvaartmaatschappijen met 37 procent. Dat is een fikse prijsverhoging, waar de maatschappijen heel kwaad over zijn. Het gaat ze bij elkaar 1 miljard euro per jaar kosten.
Maatschappijen die nog steeds vervuilende en lawaaiige vliegtuigen gebruiken, gaan nog meer betalen.
Voor nachtvluchten betalen de maatschappijen tot 600 procent van de basisprijs. Opstijgen en landen gaat de vliegboeren 4 euro per uitgestoten kilogram stikstof kosten.
Opbrengst in eigen zak
Hier zien we dus het eigenaardige fenomeen optreden dat Schiphol vervuilers en overlastgevers extra laat betalen, dat geld in eigen zak steekt en de slachtoffers laat opdraaien voor de herrie, de luchtvervuiling en de gezondheidsschade. Want wie heeft hier nu last van? Niet Schiphol, maar de omwonenden.
Het zou logischer en eerlijker zijn wanneer Schiphol op z’n minst deze afdracht doorsluist naar de omliggende gemeenten. Ook zou het in deze tijd passender zijn om maatschappijen die niets doen voor milieu en gezondheid domweg de toegang tot Schiphol te ontzeggen.
Ruimhartig investeren in klimaat
Nu kan het natuurlijk zijn dat ik dit hele bericht totáál verkeerd geïnterpreteerd heb. Zoveel verstand heb ik er tenslotte niet van. Misschien gaat Schiphol van al dat geld eindelijk eens ruimhartig investeren in klimaat, milieu en gezondheid.
Maar iets zegt me dat ik er helaas níet naast zit. De uitstoot van kankerverwekkende stoffen is bij Schiphol tot vijftien keer boven de norm, meldt Schipholwatch. En de klimaattop in Glasgow heeft nog steeds niet opgeleverd dat de luchtvaart eindelijk eens belasting gaat betalen over de kerosine.
Geld binnenharken over de rug van anderen, het is een gebruikelijk verdienmodel in de luchtvaartsector.
Ook gepubliceerd op debat site Amsterdam Centraal
Laatste revisie op 17 november 2021.