Luchthaven Schiphol heeft zijn omwonenden -en daar hoor ik ook bij- een nuttig cadeau gedaan. Dat vinden ze zelf. Ik noem het een doortrapt cadeau. Daarmee hoopt directeur Benschop waarschijnlijk dat de geluidshinder van het weer toenemend aantal vliegtuigen beter wordt geaccepteerd.
Vertel! Wat is dit mooie cadeau? Het is een app. Hij heet Notifly en daarmee kunnen omwonenden bekijken welke vliegtuigen er de komende dag, gedurende welk uur, zullen overkomen op hun locatie. En dus ook wanneer er geluidshinder te verwachten is. Zelfs de baan waarop wordt geland en gestart is aangegeven.
Psychologisch spelletje
De luchthaven speelt hiermee een doortrapt psychologisch spelletje. Het streven is niet de beperking van de overlast door het terugdringen van vliegbewegingen. Nee, deze app probeert stiekem het fenomeen ‘vliegtuigoverlast’ te normaliseren. Alsof het een gegeven is, net als het weer. Zoals bij Buienradar kun je nu heel handig alvast de ramen dicht doen, naar binnen gaan als je net lekker in de tuin zat of je noise-cancelling koptelefoon opzetten. Geluidsoverlast van Schiphol is gelijk aan het weer. Een natuurverschijnsel. Niets aan te doen. Wen er maar aan.
Eigen schuld
En wanneer je toch overlast ervaart is het je eigen schuld. Je had het vooraf kunnen weten.
De app heeft zelfs nog een mogelijkheid om aan te geven dat je overlast hebt ervaren. Niemand die zich daar vervolgens een reet van aantrekt en zeker Schiphol niet. Maar je voelt je als burger dan toch gehoord, je hebt je even virtueel af kunnen reageren. Dat hebben ze liever dan dat je je in de vertrekhal gaat staan uitkleden.
Terug naar het oude niveau
Houd voortdurend in je achterhoofd dat meneer Benschop van Schiphol verwacht dat het vliegverkeer in 2024 of 2025 weer op het oude niveau zit. Maar dan zijn ze er weer hoor! Het geeft de ambitie aan: het oude niveau! Niets geleerd van de corona pandemie.
De ambitie is blijkbaar niet: beperking van het aantal vluchten, afschaffen van onnodige (korte) vluchten, gelijk economisch speelveld voor vliegtuig en trein, voldoen aan klimaatdoelen, beperking van geluidsoverlast en beperking van CO2-uitstoot.
Dus burgers van Amsterdam en omstreken: installeer die app op je telefoon en ervaar hoe je voor de zoveelste keer ‘geschiphold’ wordt.
Ook gepubliceerd op de website van Amsterdam Centraal.
Laatste revisie op 8 juli 2021.
Elders (op AmsterdamCentraal) had ik het over eikels die nog 4 jaar willen blijven hangen, uit angst door de zwijnen opgegeten te worden…
Speeltjes als BAS om de overlast ‘in kaart te brengen’, zijn suikerspinnen uit het winkeltje van Benschop….
De app wordt de weg naar de antwoordlijn: niet zeuren, had je maar op je app moeten kijken!
Raar dat wij rond Alkmaar dat cadeautje niet krijgen. Jarenlang vlogen ze hier ‘s-ochtend vroeg in kuddes op 600 meter hoogte over. Afgelopen jaar was het hier heerlijk rustig en je zag de mensen opgewekter worden. Gelukkig weten nu veel bedrijven dat online-vergaderen ook prima werkt. Daar zal zeker wat van blijven hangen. Jammer voor de KLM, maar ik vind het prima.
KLM lijkt hard toe te zijn aan een nieuwe kapitaalsinjectie. Maar krijgt Wobke dat er doorheen? Dus…