De fiets die failliet ging
De fiets die failliet ging: dat was deze week natuurlijk de hippe stadsfiets van het merk VanMoof. Het feit dat je het aan elkaar moet schrijven is al een slecht voorteken: deze naam klinkt alsof er een band leegloopt. Het is trouwens geen stadsfiets, maar een ‘urban e-bike’.
In de Randstad was het belangrijk nieuws, op het platteland zal het ze een rotzorg zijn. Daar hoeven ze geen VanMoof, daar rijden ze op Batavus en Gazelle, of hooguit een Giant. Ho, wacht, hier ga ik in de fout: ik lees bij de Leeuwarder Courant dat een leasemaatschappij in Drachten duizenden VanMoofs heeft gekocht. Het fijne weet ik er niet van, want de details zitten achter de betaalmuur. En ik ga natuurlijk geen abonnement nemen op zo’n Friese dorpskrant om alleen maar wat feitjes op te zoeken.
Maar dan weet u in elk geval: de VanMoofs die in Drachten rondrijden zijn niet gekocht maar geleased. Dus u hoeft geen medelijden te tonen aan de mensen die erop zitten.
Ze gingen stuk
Het is een teken van de tijd, een hip fietsenmerk dat failliet gaat. Investeerders staken er vele miljoenen in. Er werd desondanks vanaf het begin verlies geleden. Vele VanMoof fietsen gingen stuk. Er waren steeds nieuwe onderdelen nodig. Die onderdelen maakten ze zelf. Dat schoot ook niet op.
Nieuwe fietsen gaan zelden stuk, laat staan dat er onderdelen nodig zijn. Ook oude fietsen niet. Zelfs de meest afgeragde studenten-exemplaren blijven het gewoon doen in het stadsverkeer. Om uiteindelijk weg te roesten in het fietsenrek of op het fietsendepot in een havengebied. Maar dat is alles.
VanMoof hield de verkoop en de reparaties in eigen hand. Zoals Apple. Want dat stond zo sjiek. Niet verstandig om nou net het rijkste bedrijf ter wereld te willen imiteren. Volgens mij trek je dan een veel te grote broek aan.
Uiteindelijk mocht KwikFit de simpele reparaties gaan doen. Dat is toch een beetje een afgang: KwikFit als ‘authorised service center’ voor je hippe fiets.
ANWB
Uiteindelijk kun je gewoon stellen: VanMoof is een niet al te beste elektrische fiets. Kijk maar bij de fietstest van de ANWB. Dan kun je misschien nog beter een Stella kopen, maar dat is dan weer zo’n suffe naam. Echt te lullig voor worden. Maar goed, die zijn tenminste nog niet failliet.
Belangrijke fietsmerken doen het jarenlang zonder problemen, zoals Giant, Gazelle, Batavus, Cannondale. Zelden speciale onderdelen nodig, een uitgebreid reparatie- en dealernetwerk. Als zo’n merk failliet dreigt te gaan, is er altijd wel een concurrent die de boel wil overnemen. Zo niet, dan zijn er genoeg fietsenmakers die hem tot in lengte van dagen kunnen repareren.
Diefstal
Boze eigenaren die al zes maanden op hun nieuwe exemplaar wachten of die een fiets in reparatie bij VanMoof hebben staan, moeten nog maar zien of ze hem (terug)krijgen. Leuk weetje voor ze: andere fietsen koop je bij de erkende rijwielhandel. Die stelt hem af en je kunt hem nog dezelfde dag (!) meenemen.
Sommigen wilden aangifte doen wegens ‘diefstal’. Daar ging de politie niet op in, het was een ‘civielrechtelijke kwestie’. Ja, zo gaat dat, het bedrijfsleven wordt bij faillissementen beschermd, de klant heeft het nakijken. Nooit vooruitbetalen dus, boter bij de vis. Maar wat doet de politie als je VanMoof toevallig écht gestolen is?
Gadgets
Zo’n VanMoof had geinige gadgets, dat moet ik ze nageven. Zoals een diefstalbeveiliging, waarmee je in een app kon zien waar je fiets was gebleven. Voor bijna driehonderd euro stuurden ze er ook nog een soortement ’Search and Resque-team’ achteraan. Originele bedenksels die de vlotte hipster natuurlijk aanspraken.
Uitermate frustrerend lijkt me dat: je weet door die app waar je fiets staat (bij VanMoof), maar je kunt er niet bij.
Echt met geld smijten
Nee, als je voortaan écht met geld wilt smijten moet je niet meer gaan voor een VanMoof of een soortgelijk Urban merk. Dan moet je een Giant kopen. Het duurste model (tenminste: ik vond dat duur, misschien wordt daar tegenwoordig anders over gedacht). Dat is de Giant Stormguard E+ 1. Die kost slechts 8.299 euro. Hij wordt nooit gestolen, want vanwege de prijs ben je gedwongen hem altijd bij je in de slaapkamer te zetten.
Dat is nog eens wat anders dan die VanMoof. Voortaan kun je tegen anderen schamper praten over ‘een VanMoofje’.
Laatste revisie op 5 oktober 2024.