Een hoge rekening
Onlangs kreeg mijn auto een grote beurt. En zoals dat gaat met grote beurten: er is dan ineens van alles aan vervanging toe. De accu, de remschijven, de bougies, de olie en de ruitenwisservloeistof. Dit liep uiteraard aardig in de papieren, want garages verdienen het meest aan onderhoud, niet aan de verkoop van auto’s.
Ik ben milieubewust en dacht er al eens over om een elektrische auto te kopen. Daar heb ik het geld niet voor, dus het bleef bij ‘denken’. En helemaal nu ik weer flink wat geld in mijn huidige auto heb gestoken.
Onder druk gezet
Ik besefte dat ik de laatste paar jaar door de overheid en allerlei belangenclubs moreel onder druk ben gezet om zo snel mogelijk over te stappen op een elektrische auto. Na 2030 mogen er geen nieuwe benzineauto’s meer worden verkocht. Ik ben het ermee eens dat wij de fossiele brandstoffen moeten ‘uitfaseren’, zoals dat tegenwoordig heet. Maar ik heb nog wel een paar aanmerkingen.
Eerder dood door ultra-fijnstof
Want waarom moet ik mij als gewone burger meteen diep in de schulden steken om een duur elektrisch voertuig te kopen en zodoende te voldoen aan de wensen van de overheid? Zeker, het is beter voor het milieu en daar ben ik voor.
Maar grote vervuilers als Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen heb ik nog nauwelijks zien bewegen in de richting van meer duurzaamheid.
Schiphol koopt stiekem voor vele miljoenen omliggende boeren uit om hun stikstofdepositie te compenseren. Dan krijgen ze (hopen ze zelf) eindelijk eens de vereiste natuurvergunning. Ondertussen krijgen omwonenden nog steeds dezelfde hoeveelheid stikstof en gifstoffen vanuit de vliegtuigen over zich heen. Per saldo schiet alleen Schiphol er wat mee op, niet de geplaagde burgers uit de omliggende steden. Het is de zoveelste smerige rekentruc waar het milieu en de volksgezondheid geen snars mee opschiet. Er is berekend dat inwoners van gemeenten rond Schiphol door het ultrafijnstof tot een jaar eerder dood gaan.
Sneaky manoeuvre
Het zal wel aan mijn door stikstof aangetaste oude hersentjes liggen, maar ik kan de logica van de sneaky stikstof-manoeuvre van Schiphol niet volgen. We worden weer eens ‘geschiphold’. Voor de omwonenden verbetert er niets.
Na het zien van de garagerekening van mijn trouwe Honda Civic realiseerde ik mij dat ik niet meteen moet gaan meedoen in de hype. Dat ding rijdt nog wel tien jaar.
Nee, eerst wil ik de grote vervuilers in dit land flinke stappen zien maken op milieugebied. Daarna wil ik er wel eens over denken om mee te gaan doen. Tenslotte loop ik momenteel al ruim vóór op Schiphol: ik heb al jaren een elektrische fiets.
Laatste revisie op 25 januari 2023.
2 Reacties
Klaas Dragtstra
hoop doet leven collega Blogger. Ik heb 2 weken geleden op mijn blogsite http://www.jemoethetzien.nl geschreven over de Stier onder de heilige koe. Ik weet nu ook waarom de auto heilige koe wordt genoemd, omdat je een stier niet kunt melken. gewoon je eigen ding blijven doen en je niet druk maken wat de overheid doet, want dat circus is niet te volgen
Arnoud Hugo
Beste Klaas, welkom op dit blog en ik hoop dat je vaak terugkomt. Uiteraard neem ik ook een kijkje bij jou.