De roemruchte Amsterdamse Noord/Zuidlijn nadert langzaam zijn voltooiing. Op 22 juli 2018 gaat de metro open voor het publiek. Voorzichtig formuleren is hier geboden, want uitstel ligt bij dit ondergrondse trammetje altijd op de loer.
Regelmatig verschijnen er mooie video’s van ‘Wij nemen je mee’ over de voortgang van de Noord/Zuidlijn. Het ziet er allemaal prachtig uit en we krijgen als reizigers echt zin om straks in die nieuwe metro te stappen.
Hoe staat het met de capaciteit?
Ik wil de pret niet bederven, maar toch blijven er vragen onbeantwoord. Sinds de aanvang van de bouw in 2003 is er namelijk nogal wat veranderd in onze stad. Zoals: hoe staat het eigenlijk met de capaciteit van de Noord/Zuidlijn? In het begin lag de nadruk op de hoeveelheid reizigers die de lijn zou gaan vervoeren. Die werd hoog ingeschat, vooral om meer subsidie van het rijk binnen te harken. In later jaren zakte dit getal steeds verder naar beneden. Ik geloof dat met nu mikt op pakweg 100.000 reizigers per dag.
Maar voor mij is eerder de vraag aan de orde: kán de Noord/Zuidlijn deze hoeveelheid reizigers verwerken? En zullen het er uiteindelijk toch niet meer zijn dan men verwacht?
Visgraat
Het Amsterdamse openbaar vervoer schakelt over van het historische ‘spinnenwebmodel’ naar het ‘visgraatmodel’. Heel veel bovengrondse lijnen functioneren straks als toevoer voor die ene aorta, de Noord/Zuidlijn. Andere lijnen worden ingekort of opgeheven (zoals tram 16). Veel bovengrondse lijnen eindigen niet langer bij het Centraal Station.
Amstelveenlijn
Tevens heeft men de (in mijn ogen) infrastructurele blunder begaan om straks de nieuwe Amstelveenlijn te laten eindigen bij Station Zuid. In de huidige situatie loopt deze lijn 51 nog gewoon naar het Centraal Station.
Straks braakt lijn 51 elke keer op Station Zuid een heel metrotreinstel met reizigers uit. Daarvan willen er vast veel overstappen op de Noord/Zuidlijn. Bovendien wordt deze lijn 51 aan de andere kant verlengd naar Uithoorn. Nog meer input voor de Noord/Zuidlijn dus. Mooi om de zaak rendabel te maken, maar of het comfortabel wordt voor de reiziger moeten we afwachten.
Toeristen en exploitatie
En dan hebben we ook nog de toeristen die Amsterdam tegenwoordig massaal bezoeken. Zij zullen in de metro met hun rolkoffers hun talrijke barricades opwerpen. De hotel- en toeristenexplosie was in 2003 nog niet voorzien.
Tot slot is er de exploitatie door het GVB die regelmatig te wensen overlaat. Uitvallende metro’s, te korte metro’s, storingen en werkzaamheden.
Wanneer zulke dingen gebeuren bij de Noord/Zuidlijn zijn de gevolgen veel ingrijpender voor het totale openbaar vervoer in de stad.
Chaos
Het was heerlijk om te zien hoe gladjes de nieuwe metro tijdens een presentatie vol bobo’s en perspipo’s zich gladjes op volle snelheid door de tunnels en langs de stations bewoog. Jaaaa, hij dóet het!!!
Maar nu de praktijk. Met een echte dienstregeling, met storingen, kinderziektes, tegenstribbelende veiligheidssystemen, zoekende reizigers die niet instappen binnen de geplande tijd… Dat wordt nog even spannend.
Toch zal ik u zeggen: ik heb er zin in! Want soms is chaos ook wel heerlijk.
Een testrit over het volle traject.
Dit artikel verscheen in aangepaste vorm ook op Amsterdam Centraal.
Laatste revisie op 13 januari 2019.
Wat kost dat ding eigenlijk per strekkende meter??
😉
N.B.
Misschien kunnen ze de rest van de binnenstad voorzien van roltrottoirs; wat caissons door de grachtenringen en eentje er als een middenlijn doorheen voor de overstappunten.
🙂
zie:
http://www.coopman.orona.be/nl-be/producten/rolpaden/trottoir-mecanique-batiments-publics.jpg
Het huidige budget is 3,1 miljard. De lengte is 9,5 kilometer. Dus reken maar uit… 😉
Holy Mammon:
Dat is ongeveer 8,74639 kg goud per meter.
https://www.goudmarkt.nl/goudprijs-per-kilo
Vergulde rails dus. 😉