Het leek zo’n leuk verdienmodel: zet overal in de stad elektrische stepjes, hang er een app aan en zeg dat je op die manier bijdraagt aan het milieu. Genoeg bedrijven die het zagen zitten.
Maar het mocht niet. De overheid zag de bui al hangen. Overal rondslingerende steps die tot grote ergernis zouden leiden. Dat was natuurlijk een zeer realistische angst, gezien de manier waarop de inwoners van onze stad nu al met hun fietsen omgaan.
Gebrek aan discipline
Op zichzelf is de elektrische step natuurlijk een prachtig vervoermiddel, een aanwinst voor een drukke stad. Maar het idee strandt op het gebrek aan discipline bij de gebruikers. In de app zitten weliswaar voorzieningen die positief gedrag beïnvloeden (zoals ‘credits’ als je hem met volle batterij aflevert), ik maar ik vrees dat menigeen hem gewoon na gebruik ergens neer flikkert.
Met een noodgang de heuvels af
In Parijs mag het wél. En ook in Tel Aviv (in heel Israël trouwens). Daar was ik en het viel me in de eerste plaats op hoe hard die dingen gaan. Maximaal 30 kilometer per uur, maar dat is veel harder dan een fiets rijdt en daar krijg je dus ongelukken van. Het krioelt allemaal door het verkeer, met grote snelheid heuvels af, regels lijken niet te bestaan. Daarnaast zijn er ook nog allerlei kleine elektrische fietsen razend populair. Opvallend daarbij is dat men niet fietst, maar zich lekker laat voortbewegen op de elektrische motor. Een helm is zo te zien niet verplicht.
Strenge voorwaarden
Als we in Amsterdam de elektrische step zouden willen invoeren, zullen er strenge voorwaarden moeten komen. Vaste plekken waar de step wordt achtergelaten. Helm verplicht. Niet harder dan 20 kilometer per uur (30 is echt belachelijk hard voor zo’n ding). Hooguit twee aanbieders. Niet op fietspad of stoep. Minimaal 16 jaar oud zijn. Maximaal 1 persoon op een step. Niet meenemen in het openbaar vervoer. Degelijke handhaving.
Dit laatste probeerde ik even zonder lachen op te schrijven. Lukte niet.
Maar stiekem kan ik niet wachten tot hij er is, de elektrische step. Lijkt me heerlijk.
Geschreven voor Amsterdam Centraal.
Laatste revisie op 15 maart 2019.