Aston Martin db5
Even afreageren

Dit lamzakkige land

Nederland is waarschijnlijk in de wereld het land waar de meeste regels zijn, maar waar ze het minst gehandhaafd worden. Alleen China overtroeft ons op het gebied van regels. Triest genoeg zijn ze daar dus weer wat doorgeslagen in de handhaving. Ja, het is een delicaat evenwicht natuurlijk.
Niet dat ik verlang naar Chinese toestanden, begrijp mij goed. Want opmerkelijk is juist dat pakweg tachtig procent (natte vinger) van de Nederlandse bevolking zich keurig aan die regels probeert te houden. Uit zichzelf. Wij hebben een bijzonder brave bevolking.

Desalniettemin en nochtans lapt de overige twintig procent alles aan z’n laars, tot grote irritatie van de brave burgers. Ik hoor bij die braveriken en met grote regelmaat erger ik mij mateloos aan de lamlendige handhaving in dit land. De meest draconische sancties gaan mij door het hoofd wanneer ik de aso-categorie weer eens bezig zie. U moet dan denken in termen van Goelag, heropvoedingskampen, steniging of zweepslagen.

Luie overheid

Elke week lezen wij wel weer iets in het nieuws over het resultaat van een luie overheids-aanpak. Zo is destijds heel krachtdadig besloten dat overlastgevende asielzoekers worden ondergebracht in een gesloten opvangcentrum met beperkte vrijheden. Wat vernemen we deze week? Het lastige volkje kan gewoon naar buiten lopen en in de illegaliteit verdwijnen. Dit verpest het draagvlak voor de échte asielzoekers.

In het kader van de coronamaatregelen krijgen burgers en bedrijfsleven strenge beperkingen opgelegd. Afstand houden, handen wassen, ontsmetten, mondkapjes dragen, het vergt nogal wat van de mensen. Wat zien we op de Wallen in Amsterdam? Hordes toeristen in smalle straten, geen onderlinge afstand, handhavers die zélf geen afstand houden en ook geen mondkapjes dragen. Kortom: een mega-middelvinger naar alle mensen die wél hun stinkende best doen om dit virus onder controle te krijgen. Waar komen al die toeristen opeens vandaan? Ja, ze mochten weer vliegen hè… Domheid en onbenul regeren.

En dan natuurlijk het verkeer

Het verkeer is ook zo’n heerlijk voorbeeld van een lijfelijk afwezige overheid. Als de handhaving niet elektronisch en automatisch kan, kost het teveel moeite.
Ik rijd overdag op de A6. De overheid heeft ons opgelegd dat wij overdag niet harder mogen dan 100 kilometer per uur. Ter beperking van de stikstof-uitstoot. Voor het milieu. Voor een goed doel dus, opdat onze woningbouw niet stil komt te liggen. Tegelijk heeft die overheid erbij verteld dat ze daarop niet actief gaan handhaven. Dat deden ze sowieso al nooit, want de laatste keer dat ik op dat traject een wagen van de Verkeersdienst heb gezien moet een decennium geleden zijn. Mocht u niettemin zo’n wagen waarnemen, leg hem dan meteen vast met uw dashcam. Want net als bij de komeet Neowise zul je hem de eerste zevenduizend jaar niet meer te zien krijgen.

Lees ook:
Geheel door het lint bij verkeersruzie

Ter hoogte van Urk

Ter hoogte van de oprit Urk wordt mijn spiegel plotsklaps verduisterd door de pompeuze, nagelnieuwe Porsche Cayenne van een of andere cocaïne-patser uit die plaats. U merkt: zelfs onder dit soort omstandigheden blijf ik genuanceerd en onbevooroordeeld. Maar goed, hij wil er langs en wel direct. Dit is geen bumperkleven meer, maar bumperkitten. Ik ga braaf aan de kant.
Dit type gedrag geeft mij altijd bijzonder veel ongenoegen. Ik verlang op zo’n moment hevig naar het bezit van een Aston Martin DB5 met ingebouwde mitrailleurs (007). Ik wed dat u dit gevoel herkent.

En in Europa

De afgelopen weken zagen wij ook weer hoe premier Rutte eindeloos strenge voorwaarden bleef stellen aan andere landen met betrekking tot kredieten en leningen. Hij maakte zich niet populair met deze dwingende zuinigheid. Ik voorspel u: er komt een dag dat de rest van Europa merkt dat Nederland wel allerlei strenge regels wil, maar dat dit lullige landje te lamlendig is om ze te handhaven.

Laatste revisie op 22 juli 2020.

(393 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

4 Reacties

  • Avatar van Liesbethblogt

    Liesbethblogt

    Amen! Hoorde gisteravond voor de 3e avond op rij een feestje inclusief gezellig biergevuld geroezemoes. Vanavond niet want de wind is gedraaid nu ruik ik weer varkensstal. Lekker stikstof happen in coronaheaven waar ik woon en elke wetenschapper die zegt dat stikstof een onderdeel van het probleem is de mond snoeren. Als er zo’n zo’n corona uitzending maar geen lastige vragen worden gesteld. Lekker ginnegappen hoe ze het volk dom kunnen houden. Mijn god wat keken mijn buren stom toen ik halverwege februari ze de toekomstige ellende voorspelde. Nu kijken ze nog dommer en is er nog meer achterklap, hoe is het toch mogelijk dat die (vul hier iets lelijks in) gelijk hebben. Als ze het al denken de helft loopt alweer smerig bruin rond en de rest telt de dagen naar carnaval alweer af. En dan heb ik het nog niet over de verspreiding van het drugsprobleem gehad als ik het zie rijden, dan de diender ook toch? Selectief de ogen sluiten dat is het probleem van dit land.Aan alle kanten Polen, Hongaren en wat niet binnen halen want die werken zo lekker hard voor weinig. Maar als het om kinderen gaat die in een smerig kamp moeten leven dan habe wir es nicht gewust.

    • Avatar van John Zwart

      John Zwart

      Pieter Derks columns van ”makkelijk scoren” sluiten mooi aan bij de rij ”stuurmannen aan de wal” waar we ons bijkans de nek over breken – helaas vrijwel altijd zonder bevrijdende humor.

  • Avatar van John Zwart

    John Zwart

    Ha ha, de A6. Daar ken ik je. Al zo vaak van alles beleefd, maar nooit over gerept, want ”daar heb je hem weer met zijn gezeur uit de polder”, hoor ik dan alweer aankomen.
    Maar inderdaad een decennium geleden, dus vóór de verhoging van Rutte naar 130 en nog verder vóór de rotmaatregel van Rutte naar 100 – werd er gehandhaafd met een flitser op de Ketelbrug. Op de Oostelijke rijbaan waar je sinds jaar en dag onder de 100 moet blijven, om de toerit vanuit Dronten de kans te geven veilig in te voegen. Ach niets verbaast mij nog op dat stukje tussen # Emmeloord en #Joure.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share