1980 Politie op Dam
Maatschappij en Politiek

De boetes zijn weer hoger

Per 1 januari zijn de verkeersboetes weer een beetje verhoogd. En de administratiekosten niet te vergeten! Waar zouden we zijn zonder de administratiekosten? Die zijn maar liefst met 28 procent gestegen.
Het is dus opnieuw oppassen geblazen in 2016, want voor je het weet zit je weer een maand droog brood te eten.

Uit onderzoek van een verzekeraar bleek overigens dat Audi-rijders het vaakst een boete krijgen. Vooral voor te hard rijden en voor het meepakken van het rode licht. Ik heb altijd gedacht dat Audi-bezitters op een of andere manier ontheffing hadden van de snelheidsregels, maar dat blijkt dus nu gewoon een psychische afwijking te zijn of zoiets.

Meeste boetes voor snelheidsovertredingen

Uiteraard blijkt ook uit de cijfers dat verreweg het grootste deel van de boetes wordt uitgedeeld voor snelheidsovertredingen. Logisch, want die zijn tegenwoordig bijna volledig geautomatiseerd binnen te harken met camera’s en acceptgiro’s.

De overheid maakt zich er te makkelijk van af. Intensieve handhaving vindt voornamelijk plaats op verkeersovertredingen die met behulp van techniek gemakkelijk te constateren zijn.

Waarom moeten de boetes zo nodig worden verhoogd? Zijn ze nog niet hoog genoeg? Nederland heeft sinds 2012 al de hoogste verkeersboetes van West-Europa. Dit onder het argument van bevordering van de verkeersveiligheid.

Minder belangrijk

Diezelfde verkeersveiligheid is kennelijk wat minder belangrijk als je kijkt naar andere maatregelen die de minister de afgelopen jaren heeft genomen. Zo is de maximumsnelheid op heel veel trajecten verhoogd naar 130 km per uur. Maar tegelijk is op de snelwegen ondertussen ’s nachts steeds meer de verlichting uitgeschakeld.
Ook blijkt bij slecht weer en duisternis dat de belijning op veel plaatsen dramatisch slecht zichtbaar is.

Lees ook:
Angst voor de overheid

Het beleid van minister Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (VVD) is dus als volgt samen te vatten: hoge snelheid, hoge boetes, meer asfalt, meer luchtvervuiling, slecht zicht. Oftewel: ‘bevordering van de verkeersveiligheid’.

Foto: 1980, politieagent op de Dam in Amsterdam – Cor de Jong.

Laatste revisie op 2 februari 2019.

(286 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Schrijft op Arnoud Hugo en Amsterdam Centraal. Vader ZKKH. Wanneer tijd over: schrijven, muziek, voorlezen, redactie Amsterdam Centraal.

5 Reacties

    • JOHNN

      Geef je bij een VVD minister weinig kans. Ik ken een land waar dat wel zo is: Noorwegen. Ben overigens voor Nederland ook bang dat door bureaucratie de (meer)opbrengst zou wegvloeien in de stijgende doorberekening van de administratiekosten.

      • Edwin

        Tja, zie het ook niet snel gebeuren. Het zou me overigens meer gaan om het rechtvaardigheidsgevoel, dan om de opbrengst. Plus dat het wellicht nog iets meer oplevert qua gedrag, als het meer wordt gevoeld in de portemonnee… Ach, allemaal dromen…

  • JOHNN

    Ben erg voor hoge boetes. Voor verkeersproleten. Zoals linkerbaanrijders met 150 op de linkerbaan, inderdaad vaak Audi’s en BMWs, die op 200m afstand met ”lichtvuur” intimideren wanneer het lijkt dat je het lef hebt om met 120 vanachter een vrachtwagen lijkt te willen gaan inhalen. Voor aso-invoegers die met 70 op een 500m invoegstrook achter hun knipperlicht aanrijden vlak vóór je,terwijl je geen kant opkunt, juist: vanwege die Audi naast je op de linkerbaan.
    Kortom: ik ben voor zinvolle handhaving en effectieve verrkeersopvoeding. De rest van de overheidsideetjes zijn gewoon te definieren als ongericht geldgenereren.

    • Henk van S tot S

      Wat Edwin zegt en…:
      Het aanvullen van het “normale” puntenrijbewijs tot meer dan “alcoholpunten”
      mag er voor mij ook bij.
      😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share