Even wat lokaal ongenoegen ventileren! Al tientallen jaren houden vrijwilligers in Amsterdam de Elektrische Museumtramlijn in bedrijf. Dikwijls zijn het oud-GVB medewerkers. De lijn loopt van het Haarlemmermeerstation (Amsterdam Zuid) naar Bovenkerk (gemeente Amstelveen). De loodsen zijn gevestigd in het ‘rafelrand’-gebied achter het historische Haarlemmermeerstation, tussen Havenstraat en Karperweg.
Amsterdam is echter van plan om woningen te bouwen in dit gebied. En dus moeten loodsen en tramrails verdwijnen. Zomaar. Zonder alternatief. Zoek het maar uit.

Onbehoorlijk bestuur

Een schandelijke houding van de Gemeente Amsterdam, die natuurlijk in eerste instantie verantwoordelijk is voor het hele proces. Ik durf het zelfs te benoemen als onbehoorlijk bestuur. Wél miljarden (extra!) kunnen steken in een metro, maar fatsoenlijk een oplossing financieren voor een belangrijk historisch erfgoed is teveel moeite. Het is ook een regelrechte belediging aan het adres van al die vrijwilligers die al decennia de zaak draaiende houden.

Olympische Spelen

U merkt, ik zit mij hier wild te ergeren. Waarom moeten de mensen van een prachtig initiatief als de Elektrische Museumtramlijn toch altijd beducht zijn voor ‘aanvallen’ van buitenaf? Het is lang niet de eerste keer dat de lijn onder vuur ligt. Ook in de jaren tachtig dreigde de Museumtram al te verdwijnen omdat men in het kader van Olympische Spelen ’92 de lijn wilde inpikken. Die onzin is ons gelukkig bespaard gebleven.

Zwaar vervuilde bodem

Ik vraag mij trouwens af of dit gebied wel zo geschikt is voor woningbouw. Het is al minstens een halve eeuw een echte ‘rafelrand’, met allerlei obscure bedrijfsactiviteiten. De grond is er zwaar vervuild. Zo hebben daar in de loop der tijd nogal wat branden gewoed, ligt er asbest op de loodsen, waren er schimmige autobedrijfjes en kon je er de onderkant van je wagen laten tectyleren. De grondsanering zal dus ook flink wat gaan kosten.

Creatief inpassen

Hoe dan ook, er moet een nette oplossing komen voor de Elektrische Museumtramlijn. Die moet behouden blijven voor de stad Amsterdam en voor Amstelveen. Misschien kan deze lijn ook wel heel creatief worden ingepast in het hele bouwplan voor dit gebied. Men gaat maar even zijn best doen om deze mooie zomerattractie te laten voortbestaan.

Zie ook: RTV-NH.
Teken de petitie!

Laatst bewerkt: jan 13, 2019 @ 17:10.

(355 keer gelezen)

 

2
Reageer op dit artikel

avatar
2 Reactie 'draadjes'
0 Antwoorden in dit 'draadje'
0 Volgers
 
Reactie met meeste antwoorden
Meest actieve discussie
2 Auteurs van reacties
Arnoud HugoJOHNN Recente auteurs van reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Abonneer  
Nieuwste Oudste Meest gestemd
Abonneren op
Arnoud Hugo
Gast

Inderdaad hebben ze ook nog oudere tramstellen en trams uit andere steden, om van buiten Nederland.

JOHNN
Gast
JOHNN

De stad moet bouwen, liefst binnen de bestaande bebouwde terreinen en niet weer in een van andere gemeenten gestolen open landschap. In zoverre kan ik me voorstellen dat er ”druk” bestaat. Maar ik sluit me bij je aan dat er niet plompverloren gebulldozerd moet worden, ”creatief inpassen” lijkt me ook een zinvol gebod. De uitgerangeerde lijn 24 ziet er prachtig uit. Maar ik meen me te herinneren dat er op dat lijntje ook nog oudere tramstellen als museumtram reden? 909 oogt nog best ”modern”.

Pin It