Sommige mensen weten zichzelf met onthutsend gemak gehaat te maken. Een dergelijk iemand is bijvoorbeeld Hanne Buis. Nooit van gehoord, maar zij is blijkbaar directeur van het grasveldje bij Lelystad dat graag een belangrijke luchthaven Airport wil worden. Geroutineerd roept zij de publieke gevoelens van weerzin op. Je bent tenslotte directeur van een controversiële onderneming of je bent het niet.

Daarbij hanteert zij middelen als stuitend gebrek aan invoelend vermogen, bagatelliseren van de tegenstand en het niet serieus nemen van de bezwaren. Ook weet zij de buren de gordijnen in te jagen door de komst van vliegveld Lelystad te presenteren als voldongen feit. Nu zal zij daar niet ver naast zitten, want deze zaak wordt gewoon doorgedrukt, let maar op. Maar de democratie is hier ver uit beeld.

Niet nóg een nederlaag

Nu al lees ik in de krant signalen dat de VVD zich niet nóg een nederlaag kan permitteren na die verschrikkelijke mentale klap rond de snelheidsverlaging. De hele kamerfractie is al collectief in therapie. Dreinend stellen ze vast dát ze al zoveel hebben ingeleverd! Het niet doorgaan van Lelystad Airport zou de partij niet overleven. Dan maar geen milieu en volksgezondheid, het grote geld mag nu ook wel eens voorgaan! Toch?

Behalve de koffiemachine

Lelystad Airport heeft de afgelopen jaren doodleuk doorgebouwd aan een toekomst vol geluidshinder, CO2 en stikstof. Behalve de koffiemachine zijn alle infrastructurele zaken klaar, zegt Buis in een interview met Nu.nl. Sinds begin november is er zelfs al een heuse verkeersleiding geïnstalleerd. Gewoon doorgaan volgens de politiek van voldongen feiten. Dan is straks de kapitaalvernietiging dermate groot (minstens 200 miljoen) dat niemand de boel nog af durft te blazen. Dit zagen we eerder bij de JSF.

Lees ook:
Angst voor de overheid

Het onderzoek

En tegenstand? Die is er eigenlijk niet volgens Hanne Buis. Verwaarloosbaar. Bagatelliseerbaar. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar 6 procent van de inwoners van Overijssel en Gelderland écht tegen de luchthaven is.

Zo, maar zes procent. Blijkt uit onderzoek. U weet wel, dat is dat altijd weer aangehaalde fictieve onderzoek om tegenstanders de mond te snoeren. Waar altijd mee geschermd wordt om het dubieuze eigen gelijk te halen, maar dat in werkelijkheid nooit ergens terug te vinden is.

Wat ik wél heb gelezen is dat er tienduizend inspraakreacties waren met 164.000 verbetervoorstellen waarvan er drie (!) zijn uitgevoerd.
Kijk, zo creëer je als betrouwbare overheid draagvlak, kan ik niet nalaten cynisch op te merken.

Afbeelding: eigen foto van Lelystad Airport (2019).

Laatste revisie: dec 3, 2019 @ 20:50.

(266 keer gelezen)

 

3
Reageer op dit artikel

avatar
1 Reactie 'draadjes'
2 Antwoorden in dit 'draadje'
0 Volgers
 
Reactie met meeste antwoorden
Meest actieve discussie
2 Auteurs van reacties
Arnoud HugoJohn Zwart Recente auteurs van reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Abonneer  
Nieuwste Oudste Meest gestemd
Abonneren op
John Zwart
Gast
John Zwart

Ach Arnoud, je zal maar ambitieus zijn, en ook nog als vrouw beland in deze positie.
En dus met hoge verwachtingen jezelf als toekomstig topvrouw van een ”important airport” projecteert.
Dan neem je een flink voorschot op de begeerde macht. Je kent al je vrienden die applaudisseren, de tegenstanders neem je niet serieus maar op de koop toe.

John Zwart
Gast
John Zwart

Denk hierbij ook aan oud-staatssecretaris Bleker van Landbouw, die de boeren toeroept ”zich niets te moeten aantrekken van een handjevol veganisten”…

Pin It