Waarom de boeren als eersten worden aangepakt om de stikstofcrisis op te lossen begrijp ik niet. Dat is strategisch niet handig. Het was volgens mij veel slimmer geweest om alle grote vervuilers tegelijk op hun vestje te spugen. Volgens het principe: gedeelde smart is halve smart. In elk geval helpt het om een illusie van rechtvaardigheid overeind te houden.
Grote vervuilers zijn in dit land bedrijven als Schiphol, TataSteel, Dow, Chemelot, Shell, de grote cruiseschepen, de havens in het algemeen en het wegverkeer.

De wil om te veranderen

Schiphol moet terug van 500.000 vluchten per jaar naar 440.000. Dat is natuurlijk peanuts als je bedenkt dat ze in 2010 al op 400.000 vluchten per jaar zaten. Meer krimpen dus.
Strategisch zou zijn: allemaal tegelijk de broekriem aanhalen. Ook ‘s nachts maar 100 kilometer per uur rijden. Mogelijk zet het niet veel zoden aan de dijk, maar het is op z’n minst een gebaar van nationale solidariteit. Doe er ook maar een autoloze zondag bij. Dan geef je uiting aan de wil om te veranderen.

Gesjoemel

Maar zo eenvoudig gaat dat natuurlijk niet, hoor ik u al tegenwerpen. Inderdaad. Want de ervaring leert dat er in de politieke praktijk van dit land allerlei onderhandse afspraakjes zijn gemaakt, toezeggingen zijn gedaan, vriendjespolitiek is bedreven, andere belangen voorrang hebben kregen, er druk gelobbyd en gesjoemeld is, regels zijn ontdoken of niet werden gehandhaafd. Er wordt wat af gerotzooid in dit land. En anders wel vanuit Europa. Uiteraard niet in het belang van de gewone burger. Zie het recente voorbeeld van de illegale lobbypraktijken van mevrouw Kroes voor Uber.
Of het door de overheid negeren van WOB-verzoeken. De dwangsommen van tienduizenden euro’s werden uiteraard gewoon betaald uit de belastingopbrengsten.
En waarom mag een vervuilend evenement als de Grand Prix op Zandvoort gewoon doorgaan? U weet het antwoord: prinselijke invloeden.

Nog vaak tractors op de weg

De boeren krijgen nu de rekening gepresenteerd van het decennialang bevoordelen van hun bedrijfstak door de christelijk aangestuurde politiek. En dat gebeurt nog steeds. Kenteken op tractor? Alleen aan één kant, want een tweede plaat jaagt de boeren onnodig op kosten. Roetfilter op dieseltractoren? Let maar eens op wat er allemaal uit die verticale uitlaat wolkt.

Maar los daarvan zou het wel zo eerlijk zijn als alle vervuilers nu tegelijk en in gelijke mate de rekening betalen. De Nederlandse politiek kennende, zullen we echter nog vaak tractoren op de snelweg zien.

Laatste revisie op 21 juli 2022.

(56 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)
Abonneer
Abonneren op
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Bart
Bart
14 dagen geleden

Zolang de belastingdienst en de overheid zo corrupt als de nete zijn, gelooft niemand meer in ‘onze overheid’. Zoals de krakers in de jaren ’80 van de vorige eeuw vochten voor meer rechtvaardigheid en sociaal beleid in de verdeling van de schaarse huurwoningen, zo vechten deze ‘boeren’ ook voor hun -maar in dit geval uitsluitend– eigen belang. Ze maken zich daarmee volstrekt belachelijk met hun omgekeerde vlaggen, zinloze barricades op snelwegen die uitsluitend burgers treffen en domme acties overal in het land. Misschien moet de ‘boerenstand’ gewoon opgeheven worden, met uitzondering van de serieuze landbouwers die volgens biologische en milieuvriendelijke… Lees meer »

John Zwart
John Zwart
21 dagen geleden

Natuurlijk zo gaat dat, we leven in een prins-heerlijk land waar het ongebruikelijk is dat je ‘prinsen’ vraagt hun eigen stront op te ruimen.