Trekker
Schandelijke taferelen

Steeds gekker op de trekker

Nu de berichtgeving over het coronavirus een beetje aan het luwen is, kan ik het wel eens hebben over die andere splijtzwam in onze samenleving: het boerenverzet. En dan met name over het symbool daarvan, de trekker.
De boeren hebben een belangrijke ommekeer teweeg gebracht in de manier van demonstreren in dit land. Een spandoek of bord is eigenlijk zó 1970. Hooivorken maken geen indruk meer. Pas met een trekker wordt er naar je geluisterd. En dus gingen de boeren met groot materieel op weg naar de veroorzakers van hun ongenoegen. Die zitten meestal in Den Haag of op een Provinciehuis. Geen waterkanon of politiepaard kan daar tegenop.
Een bijkomend nadeel is wél, dat je als boer daarmee ook tevéél de aandacht op je kunt vestigen. Menig Nederlander vraagt zich inmiddels af: hoe zit dat eigenlijk met die trekkers? Heb je daar een rijbewijs voor nodig? Betalen ze eigenlijk wel wegenbelasting? En: waarom hebben ze geen kenteken, zoals elk ander motorvoertuig? Waarom wij wel en zij niet?
Ai. Slapende hond wakker gemaakt…

Monstertrucks

Om op een trekker op de openbare weg te mogen rijden, moet je een rijbewijs T hebben en je moet minstens zestien jaar zijn.
Vroeger was een trekker een bescheiden voertuigje. Tegenwoordig zijn het eerder monstertrucks, met daarachter nog enorme transformers met enge uitsteeksels, bakken of messen.

De trekkers zijn tegenwoordig drie keer zo hoog. Boeren hebben blijkbaar geen hoogtevrees. Boerenjongens denderen met enorme combinaties door het dorp. Als stadsmens verwacht ik daar een vrachtwagenrijbewijs bij, maar nee, zoiets zou de boeren natuurlijk veel teveel op kosten jagen. Stel je voor!
Nu mogen de trekkers nog maar 25 kilometer per uur (waar ze zich niets van aan trekken). Straks -met kenteken- mogen ze zo hard als ze kunnen. De remweg is twee keer zo lang als bij een gewoon voertuig.

Hand boven het hoofd

De agrarische trekkertankdivisie stelt de overheid voor problemen. Die hebben ze te danken aan de eigen laksheid in het verleden. Al decennia lang is de boerenstand de hand boven het hoofd gehouden (CDA in de regering), met volgens mij als gevolg een gevaarlijk gebrek aan regelgeving op het gebied van landbouwvoertuigen.

Ik heb het even opgezocht. Een trekker mag in Nederland nu nog zonder kenteken de openbare weg op. De kentekenplicht bestaat wél in de ons omringende landen. Maar men vond het hier teveel gedoe en een ‘onnodige lastenverzwaring voor de boer’. Dit soort argumenten brengt men in de Kamer bij dit onderwerp zonder blikken of blozen over de katheder. Bedenk daarbij dat voor de trekker geen wegenbelasting betaald hoeft te worden en dat een APK drie tientjes kost.

Lees ook:
Mijn traumatische ervaring met gele hesjes

Boetes uit Europa

Uiteindelijk dreigde Europa met boetes als Nederland niet zou voldoen aan de APK-plicht voor trekkers met een constructiesnelheid van 40 kilometer per uur. Die gaan dan ook meteen kentekenplichtig worden. De minister (onze Cora van Nieuwenhuizen weer) vindt een maximumsnelheid niet nodig. Ook wordt een invoeringsdatum van 2025 (!) genoemd. Waarschijnlijk om de boeren niet te onverhoeds te overvallen met deze nieuwe regels (kuch). In elk geval gaat het kenteken er dus toch komen. Maar alleen aan de achterkant, niet aan de voorkant. Stel je voor, dat zouden de boeren niet trekken, qua kosten. Inclusief kentekenplaat kost het hele registratieproces namelijk wel 30 euro!

Het is allemaal een perfecte illustratie van de invloed van machtige lobbygroepen in onze samenleving, in dit geval de belangenorganisaties van boeren. Ten koste van een zuivere democratische besluitvorming.
Men schijnt al vijftien jaar bezig te zijn over de kentekenkwestie. Rechtse partijen (CDA, VVD, PVV) in de Kamer liggen dwars bij elke maatregel die de boeren niet zint. Het leidt tot eindeloos tijdrekken, gezucht, gesteggel, gesteun en gezeur.

Machtsmiddel

Dus waar zijn we nu aanbeland? We zien tientallen enorme trekkers als machtsmiddel ingezet worden in de huidige klimaatstrijd. U weet wel, klimaat, daar hadden we het over vóór de corona-crisis.
Je wilt als handhaver niet onder een trekker komen te liggen, dus het is een fijn stukje intimidatie. Geen kenteken, lekker anoniem. Boeren gaan gewoon de snelweg op. Immers, wie doet ze wat? Sommige lokale overheden stellen hun beleid haastig bij onder invloed van de dreigende trekker.

Paard

Dit moet anders. Voor demonstraties kunnen de boeren misschien voortaan te paard naar het Malieveld komen. Dat oogt meteen wat sympathieker en milieuvriendelijker. Beter voor het imago.
De boeren houden dan het voordeel dat ze niet identificeerbaar zijn, want ook een paard heeft geen kenteken en ook geen APK-verplichting. Het lijkt mij een mooi compromis.

Dit was een van uw 323 gratis premium artikelen!

Laatste revisie op 18 juli 2020.

(276 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Schrijft op Arnoud Hugo en Amsterdam Centraal. Vader ZKKH. Wanneer tijd over: schrijven, muziek, voorlezen, redactie Amsterdam Centraal.

5 Reacties

  • Ximaar

    Naast agrarisch vervoer worden dergelijke voertuigen ook ingezet voor grondverplaatsing door loonbedrijven. De gewone kiepwagen is weggeconcurreerd door trekkers met minder ervaren chauffeurs. Rijden moeiteloos 55km/h omdat die dingen dat halen. Wordt niet echt op gecontroleerd. Ben zelf al heel lang voor kentekenplicht. Ze mogen van mij ook harder als ze de weg daar breedgenoeg voor is. En natuurlijk een groot rijbewijs omdat het vrijwel vrachtwagens zijn. 13 jaar geleden blogde ik er over: https://ximaar.wordpress.com/2007/07/20/jul20_agrarisch/

    13 jaar geleden

    • Arnoud Hugo

      Mooie aanvulling. Inderdaad verbaas ik me ook al jarenlang over die grote bakken, want ze rijden ook telkens door het dorp waar ik mijn buitenverblijf heb. De wegen worden aan gort gereden. Het zijn inderdaad van die loonwerkers. Ik zat er deze week weer een paar keer achter. Zoals je zegt: 55 kilometer per uur. Nou zijn het volgens mij wel redelijk ervaren chauffeurs, maar het blijft gevaarlijk.

  • John Zwart

    Comments: Precies, de macht via (ooit groot) CDA, LTO en Rabobank is altijd zeer groot geweest en veel van de processen op de achtergrond bij het landbouwbeleid sedert 1946 (Mansholt wordt in dit verband terecht al genoemd) zijn voor de gemiddelde Nederlandse burger altijd in mist gehuld gebleven. Maar wat ooit vrij baan kreeg onder het motto: ”Nooit meer hongerwinter” is nu al heel lang de pan uit gestegen. ”De wereld” gaat zich ermee bemoeien, maar wie het heeft gevolgd zag het allang aankomen dat dit vroeg of laat stond te gebeuren. Onze mega export vanuit deze sector is de hoofdfactor geworden en houdt nauwelijks nog verband met het produceren van voedsel voor de (Nederlandse) burger, zoals spandoeken op de velden en borden op de trekkers ons willen doen geloven. Natuurlijk wil een boer met een bedrijf in het mega-segment graag doorgaan met zoals het gaat, ze willen zelfs nog méér (ondemocratische) invloed door te claimen dat ze veel meer zeggenschap willen in de Waterschappen! Doorgaan met milieu en natuur, landschap en volksgezondheid schade te berokkenen. We moeten ons nu niet aan verkeerde zaken blijven committeren en ons op weg naar wel houdbare omstandigheden niet door anonieme agressieve trekkers in de wielen laten rijden.

  • jan krosenbrink

    met permissie: dit is klein bier. Ik ben zoon van een kleine boer en deel je mening dat de huidige boeren in nederland in aktiegroepen met engelse namen het erg bont maken. Maar dat op het vlak dat ze zich al jaren lang in een uitzonderingspositie hebben weten te manouvreren met behulp van corporatieve organen als het Landbouwschap etc. met jarenlange steun van het CDA. Een soort staat in de staat. Nieuwe problemen als klimaat, als stikstofvervuiling, daarvoor regelden ze hun eigen oplossing in hun Gilde. Ook Mansholt werkte daaraan ooit aan mee. Dus om het nu te focussen op het monterachtige geweld van de trekker, daarmee onderschat je het geweld.
    (Je zou dan eerder moeten aantonen dat trekker zonder kenteken voor veel verkeersdoden verantwoordelijk zijn, dit lijkt me niet mogelijk)

    • Arnoud Hugo

      Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Dit stuk focust op de trekker omdat dit een soort symbool is van het boerenverzet. Natuurlijk is de problematiek zélf veel breder dan het fenomeen tractor. De trekker is hier uitgelicht omdat daarover veel onbekend is. Maar tevens komt aan de orde dat lobbygroepen van boeren, zoals LTO, een grote vinger in de pap hebben bij het beleid. En dat is dus uitermate ondemocratisch.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
1
Share