Luchtvaart
Schandelijke taferelen

Lege vliegtuigen

Door de coronapandemie en de bijbehorende beperkende maatregelen, pakken veel minder mensen het vliegtuig. Heel veel vluchten zijn daardoor niet nodig. Luchtvaartmaatschappijen zijn nu bang om hun ‘slots’ kwijt te raken.
Wat zijn ‘slots’? In dit geval gaat het om dienstregelingslots. Het zijn tijdsperiodes om de start- en landingscapaciteit op een luchthaven te verdelen. Die zijn toegewezen door een instantie die zorgt voor de verdeling. Een luchtvaartmaatschappij kan ze kwijtraken als ze hun slots niet gebruiken, want dan had een ander er baat bij kunnen hebben. Ik heb dit voor u op Wikipedia opgezocht. Dat u niet denkt dat ik deskundig ben. Deskundigheid wordt tegenwoordig niet langer op prijs gesteld.

Een geniaal idee

Luchtvaartmaatschappijen willen in deze toch al moeilijke tijd geen slots kwijtraken. Dus is iemand op het geniale idee gekomen om tienduizenden vluchten met lege toestellen te gaan uitvoeren. Opgelost!
Zo kondigde Lufthansa (Duitse luchtvaartmaatschappij) aan 18.000 van die lege vluchten te gaan maken. Met alle lawaai en vervuiling van dien. In een tijd waarin klimaat en zorg voor onze planeet voorop dienen te staan. Nog los van de gigantische verspilling van brandstof. Het mag kennelijk allemaal.

Dwangbuis

Sind sie wahnsinnig geworden? De bedenkers van dit ronduit criminele plan moeten in dwangbuis worden afgevoerd. Aan de schandpaal worden genageld. Boven zee uit een leeg vliegtuig… O nee, een heel foute gedachte. Maar mijn idee was het oorspronkelijk niet, vraag maar aan Maxima.
De luchtvaartsector voelt zich blijkbaar dusdanig mijlenver boven iedereen verheven dat ze dit durven te flikken. Dat mag letterlijk zo zijn, maar maatschappelijk moet men toch even met beide beentjes op de grond blijven.
Volgens mij moet het niet al te moeilijk zijn om wereldwijd af te spreken dat de regeling rondom slots gedurende de pandemie wordt bevroren. ‘t Is maar een ideetje. Inmiddels is mij duidelijk geworden dat een en ander door de EU wordt bepaald en dat er best over te praten valt. Niet zulke hete soep dus uiteindelijk.

Lees ook:
Een doortrapt cadeau van Schiphol

Luchtafweergeschut

Maar het opborrelen van zo’n idee is veelzeggend. Men heeft lak aan ons, de onnozele paupers op de grond. Die hebben al decennialang gigantisch last van lawaai en kankerverwekkende stoffen die door de vliegtuigen worden geproduceerd.
Je bent geneigd om als tegenmaatregel wat luchtafweergeschut in je tuin op te stellen, maar sinds MH17 is het niet bepaald fijngevoelig om hierover ook maar te fantaseren. Aan de andere kant kan het Schiphol geen ruk schelen dat op de grond de omwonenden net zo goed een paar jaar eerder doodgaan dan gemiddeld.

Laatste revisie op 13 januari 2022.

(88 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Schrijft op Arnoud Hugo en Amsterdam Centraal. Vader ZKKH. Wanneer tijd over: schrijven, muziek, voorlezen, redactie Amsterdam Centraal.

2 Reacties

  • John Zwart

    Intussen heeft Schiphol sussend meegedeeld dat tot nu toe geen echt lege (dus zonder maar één passagier en/of één kilo vracht) vluchten zijn uitgevoerd. De noodzaak daartoe zou immers nog niet bestaan, daar (tijdelijk) wat minder vluchten dan toegewezen ‘slots’ niet onmiddellijk tot verlies van die rechten hoeft te leiden. Wel moeten we scherp opletten dat Lelystad straks opengaat wat ertoe zou kunnen leiden dat Schiphol (weliswaar op 2 lokaties) toch weer doorgaat met onverstoorbaar door te groeien.

    • Bart

      Helaas wat dat (vliegveldje Lelystad) betreft is het nu oorlog op de Veluwe: sommige dorpjes denken Werkgelegenheid (paard van Troje) binnen te halen, vooral SGP burgemeesters beginnen nu daarover te blaten, andere delen van de regio zijn nog steeds bezig de regels omtrent laagvliegen te bekritiseren. Met het huidige nieuwe kabinet valt er ook nog maar weinig zaken te doen om Schiphol z’n capiciteit te laten halveren. Een artikel in de NRC van gisteren gaf aan dat bijna de helft van de slots van Schiphol bestemd is voor korte vluchten binnen Europa, die met een beetje pushen van de regering in kortere tijd per trein kunnen worden afgelegd! Wat stringentere regelgeving vanuit Brussel zou het nog veel eenvoudiger maken om snelle treinreizen op het continent concurerend met vliegen te maken: tel uit de milieuwinst!!
      Maar Rutte 4 is tamelijk onbuigzaam, kijk naar de discussie over de AOW..

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share