Lesgeven moet je niet aan God overlaten

Aansteller

Als kind van zeven jaar zat ik op de Europe Christian Lower University of Applied Sciences. Althans, zo zouden ze tegenwoordig de christelijke lagere Admiraal de Ruyterschool noemen. Dit naar analogie van de ‘Europe Islamic University of Applied Sciences (EIUAS)’ in Rotterdam. Maar daarvan heeft de minister gelukkig inmiddels de lesbevoegdheid ingetrokken. Wegens bestuurlijk en financieel wanbeheer. Los daarvan lijkt het mij sterk dat ‘Applied Sciences’ zich verdragen met religie. Dat wordt een onderwijskundige janboel. Lesgeven moet je dus niet aan God of Allah overlaten.

Foute predikers

Tevens in het nieuws is telkens het islamitische Haga Lyceum te Amsterdam. Deze school ligt onder vuur van de inspectie vanwege vermeende salafistische invloeden. Met foute predikers en wat al niet meer. Bij het staatsgevaarlijke af.

Zo’n orthodoxe prediker had ik ook in de zesde klas van de lagere school. Maar dan ten behoeve van de christelijk gereformeerde God. Deze onderwijzer zat zich in het zweet te trappen achter het jankend harmonium en liet ons eindeloos psalmen zingen, van soms wel tientallen coupletten lang. Uiteindelijk waren wij zo suf gezongen, dat wij in de daaropvolgende bijbelles het evangelie kritiekloos consumeerden. En daar was het hem natuurlijk om te doen.

Het was verder wel een lieve man, maar ik stel achteraf vast dat de vermenging van onderwijs en religie uit den boze is.

Hersenspoeling

Wanneer het er op islamitische scholen aan toegaat als bij mij indertijd op de christelijke basisschool, is er regelrecht sprake van indoctrinatie en hersenspoeling. Wat we bij de islamitische scholen veroordelen, is bij de streng christelijke scholen tot op de dag van vandaag nog praktijk.

Meteen in de eerste klas (tegenwoordig groep 3) begon de dag met handen vouwen en ogen dicht. Vervolgens ging de juffrouw praten tegen iemand die zich niet in het klaslokaal bevond, maar kennelijk ergens ‘boven’. Ze bedoelde niet het hoofd der school. Hij was hoger. Zij noemde hem ‘God’ of ‘Heer’.
Thuis waren wij niet zo ‘in de Here’, ik zat op die school omdat ook mijn oudere neef erop zat. Handig, dan kon hij me elke dag naar school brengen. Maar ik had dus geen flauw idee waarover die juf voor de klas met haar ogen dicht stond te bazelen.

Lees ook:
Kritischer op christenen dan op moslims?

Platte aarde

Wanneer ik erover nadenk, realiseer ik mij dat ik dit hele concept van een hogere macht in een hemel onwillekeurig in mijn hersens is geëtst. Niet dat ik er nog in geloof, maar ik heb dus geen alternatieve religieuze beelden van bijvoorbeeld een innerlijke god, een watergeest, een profeet, een trol in de aarde of een godin in de bossen. Nee, altijd die strenge baardige man daarboven in de hemel.

Ik herinner mij dat ik als zevenjarige nog een tijdje voor het slapen gaan op mijn knietjes voor mijn bed heb gezeten. Biddend dat ik de volgende ochtend weer gezond wakker mocht worden en dat ook mijn beide ouders de nacht zouden overleven. Wist ik veel wat zo’n hogere macht je allemaal kon flikken terwijl je sliep…

Voor het leven getekend

Ik ben voor het leven getekend. Ik mag nog van geluk spreken dat ze me niet hebben wijsgemaakt dat de aarde plat is. Hebben Jezus of de Profeet (vzmh) zich daar ooit over uitgesproken eigenlijk? Schiep God een platte of een bolvormige aarde? Hierover ben ik op school niet ingelicht.
Daar ga je dan al met je zogenaamde ‘Applied Sciences’…

Laatste revisie op 26 juni 2019.

(219 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

4 reacties op “Lesgeven moet je niet aan God overlaten

  1. Het zal de komende decennia wel bij wensen blijven:

    Afschaffen al dat reli-onderwijs!!!
    Of op z’n minst alleen nog subsidie naar openbaar onderwijs.

    Verder lijkt het me wel leuk om de geluidssystemen op die “harmonium-scholen te hacken en er
    “En Adam sleug Eva met de suukerbieten veur de kont¨
    op af te spelen:

    https://youtu.be/uahnqyLLLPw

    N.b. Ik steek er de draak maar mee, maar dat reli-onderwijs is natuurlijk in en in triest.

  2. Zelf heb ik een School met de Bijbel doorlopen en later nog een Christelijke Mavo. Voor mij werkte dat Christelijke deel averechts. Naast onze Mavo stond een Openbare van mensen die nix waren. Daar werd veel minder geklierd en gepest op het schoolplein. De MTS was niet kerkelijk en daar was spreken over geloof geen taboe. Dan weet je dat je geloof en opleiding beter kan scheiden en dat je dat geloofsdeel prima door de kerk of dergelijke kan laten uitvoeren middels zondagsschool of catechisatie.

    Na het verhaal van Elia begreep ik dat God in een soort ruimteschip om de aarde zweefde en dat Elia met een raket naar heb toeging. Mensen kenden het woord raket nog niet en noemde het briesende paarden. Kortom dat sience-deel met paardekrachten lijkt me niet verkeerd. 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share