E-scooter van Felyx
Geschreven voor Amsterdam Centraal

De e-scooter als sluipmoordenaar

E-scooter van Felyx

Onlangs las ik het bericht dat enkele jonge ondernemers het plan hadden opgevat om Amsterdam te verrijken met een vloot van elektrische deelscooters. Het bedrijf heet Felyx. Je zou dat moeten schrijven als ‘Felix’, maar omdat de doelgroep waarschijnlijk bestaat uit knotje-baardje-hipsters, moest het Felyx worden. Daar ontkom je dan niet aan.

Het initiatief lijkt me aardig, maar in de Amsterdamse context vraag ik me toch af: gaat dit uitlopen op iets moois of iets Lelyx? Daarom weet ik nog niet goed hoe ik hier in moet staan…

Willie Wortel

Het idee voor elektrisch deelvervoer is uiteraard afgekeken van Car2Go met de elektrische Smarts. En Car2Go heeft het weer heeft nageaapt van Luud Schimmelpenninck. Maar onze Amsterdamse Willie Wortel heeft helaas te vroeg gepiekt met z’n Witkar.

E-scooters uit Polen

Felyx gaat per 1 juli van start in het centrum, de Pijp, delen van de Rivierenbuurt, in Oost en in Oud-West. Ze beginnen met maar liefst honderd scooters die speciaal voor dit doel in Polen zijn geknutseld. Je bedient de scooter met een app, er zit geen contactslot in. Zorg dus dat je smartphone is opgeladen.

Wachten voor het stoplicht

Hier hebben we natuurlijk jaren op gewacht! Scooters die je niet aan hoort komen! You will never know what hit you! Scooters die milieuvriendelijk kunnen bijdragen aan de drukte en de chaos. Scooters die voor een schappelijk bedrag van 30 cent per minuut de medeweggebruiker kunnen opfokken. Drie minuten wachten voor een stoplicht kost al bijna een euro. Gewoon door rood rijden dus.

Lees ook:
Een doortrapt cadeau van Schiphol

Wangedrag

Een helm wordt meegeleverd zodra die verplicht is. Hoe ze die passend krijgen weet ik niet. Wie zich misdraagt mag niet meer meedoen. Dat laatste is een beetje flauw. Immers, wangedrag hoort bij een scooter als een scooter bij een pizzakoerier. Maar goed, in de praktijk zal het wel loslopen en wordt elke rotonde als vanouds door het midden genomen. Tijd is immers geld.
Het wordt voor de voetganger nóg meer oppassen op de zebra.

Koeienvlaai

Ik ben vooral benieuwd waar dit allemaal eindigt. Want trending Amsterdam heeft een weergaloze aantrekkingskracht op ondernemers die willen parasiteren op profiteren van de potentie van de stad. Ze komen eropaf als vliegen op een koeienvlaai. IJs, wafels, Nutella, hotels, tickets, airbnb kamertje verhuren, (water)fietsen, bierfietsen (straks ook elektrisch?), rondvaartboten , koetsjes en nu dus ook de e-scooters.

Pas als er zoiets komt als ‘paintballen in de publieke ruimte’ ga ik meedoen: lekker yuppen van hun scooters knallen. Want hé: alles kan in Amsterdam. Toch?

Dit artikel verscheen ook op website Amsterdam Centraal.

Laatst bewerkt op: jan 13, 2019 @ 18:05.

Laatste revisie op 13 januari 2019.

(587 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Schrijft op Arnoud Hugo en Amsterdam Centraal. Vader ZKKH. Wanneer tijd over: schrijven, muziek, voorlezen, redactie Amsterdam Centraal.

6 Reacties

  • JOHNN

    Dat de stilte van een e-scooter als gevaarlijk wordt gezien zegt veel over de omvang van het stadslawaai. Als er kunstmatig motorgeluid moet worden ingebouwd moet dat wel flink volume hebben. Daarmee gooi je al een groot deel van de winst van die dingen weg. Misschien kan al het overige wat zachter? Ik ben nog geen honderdjarige, maar ik herinner me nog dat je in het voorjaar vogels hoorde zingen en tjilpen op de grachten 🙂

  • JOHNN

    Als je er vanuit gaat dat er voor elke nieuwe e-scooter een oude stinkende walmende ronkende benzinescooter uit de stad wordt ingeleverd en uit het verkeer genomen wordt, dan juich ik Felyx een hartelijk welkom en veel succes toe. Ik vrees echter dat het idealisme van de twee jonge heren niet vergelijkbaar is met dat van Luud Schimmelpenninck. Het is het zoveelste verdienmodel vermoed ik, net als de bierfiets. Weer iets erbij en niets er af.

  • ximaar

    In de binnenstad van Alkmaar is een groot deel (a zeker 10 jaar) verboden voor snorscooters (snorfietsen, brommers of groter). Dat zou de gemeente Amsterdam ook eens kunnen overwegem. Er wordt hier ook voor bekeurd, dus wettelijk is het dicht te timmeren.

    Dergelijke e-scooters vallen er met een blauw of geel kenteken ook onder. Moet nog zien of ze beperkt worden tot 25km/h wat voor de snorversie geldt. Dan vinden veel gebruikers het al niet meer zo leuk.

    • Arnoud Hugo

      De bedoeling is wel dat ze tot 25km/u worden beperkt. Zo kunnen ze (vooralsnog) zonder helm rijden. Maar in Amsterdam zijn ze niet zo sterk in handhaven, behalve als het geautomatiseerd kan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share