Nieuws en media

Geen moment in gevaar geweest

Ik heb nog even afgewacht of er nog wat kwam, maar nee: de kwestie was blijkbaar afgedaan. Toch had ik wel wat meer kritische vragen van onze vaderlandse pers verwacht omtrent de noodlanding van het Transavia-vliegtuig tijdens de zomerstorm, afgelopen zaterdag.

De passagiers ‘kwamen los van hun stoel’, huilden, gilden en zagen in een flits hun leven aan zich voorbijtrekken. Het cabinepersoneel klonk panisch en brulde “Brace for impact!”
Maar Transavia, de piloten en allerlei deskundigen meldden achteraf: men is geen moment in gevaar geweest. Ondertussen blijkt uit de communicatie met de verkeerstoren dat het toestel op sommige momenten moeilijk onder controle te houden was. Maar toch: niets aan de hand. Zomerstorm in een glas water.

Geen paniek

Het zou voor de passagiers toch prettiger zijn geweest wanneer het personeel op het hachelijke moment zélf even had omgeroepen dat het er weliswaar wat ruig aan toe ging, maar dat er geen reden was tot paniek. Van buiten af oogde alles ook redelijk normaal, gezien de omstandigheden. De stewardessen vergaten het maken van geruststellende opmerkingen. De piloten hadden daar natuurlijk geen tijd voor.
Hierdoor zagen de passagiers zichzelf al als middelpunt van de herdenkingsdienst, waar premier Rutte zijn medeleven betuigde. Ook dát nog!

Maar ja, de imagoschade, hè? Die moest worden beperkt. Te laat. Ik vermoed dat binnenskamers het cabinepersoneel gigantische op zijn/haar flikker heeft gekregen van het Transavia-management.

Betweter

Het is natuurlijk niet gepast om als leek achteraf de betweter uit te hangen, daarvoor heb ik nu eenmaal te weinig vlieguren op de Microsoft Flightsimulator. Maar passagiers mogen verwachten dat het cabinepersoneel stressbestendig is en dat het een geruststellende invloed heeft op de passagiers, juist op dit soort momenten. Dat had achteraf 170 telefoontjes gescheeld waarin alles moest worden uitgelegd.

Lees ook:
Schiphol verdient over de rug van omwonenden

Foto: Still uit video van Schipholhotspot.

Laatste revisie op 5 februari 2019.

(529 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Schrijft op Arnoud Hugo en Amsterdam Centraal. Vader ZKKH. Wanneer tijd over: schrijven, muziek, voorlezen, redactie Amsterdam Centraal.

4 Reacties

  • Ximaar

    Mijn luchtdoop was als stagiair een retourtje Zestienhoven – Beek. Een klein toestel met 8 zitplaatsen en enorm veel wind, uiteindelijk tot 8 bft. Onderweg wel zo’n luchtzak gehad dat iedereen een hele tijd in de riemen hing. Bij terugkeren op Zestienhoven was er een groot vliegtuig voor ons die 3x een doorstart maakte. Daar hingen wij in de lucht op te wachten en dat gaf de burger geen moed. Die luchthaven heeft het nadeel van 1 landingsbaan, waardoor je niet kan kiezen voor een altenatief bij harde zijwind. Schiphol heeft wel een alternatief en is ook het dichtste bij Zestienhoven. Zelf heb ik het vermoeden dat Transavia liever niet op het dure Schiphol landt.

  • JOHNN

    Mensen maken iets mee wat anderen niet beleefden. Om het interessant te maken wordt het verhaal spannender dan de werkelijkheid. Door onze wedstrijdmedia komt er meteen veel onzin los.
    De vraaggesprekken in de aankomsthal: Ik hoorde een mevrouw zeggen dat het doodeng was want het vliegtuig stuiterde op en neer op het neuswiel bij de landing… Op het filmpje is duidelijk te zien dat het toestel netjes gelevelled werd en met het hoofdlandingsgestel het eerst de runway raakte, Wel stuurboord eerst en toen pas bakboord, door een heftige windvlaag, maar het zag er onder de omstandigheden van windkracht 9 heel netjes uit. Chapeau!
    Passagiers los van hun stoel? Lijkt me sterk, als je in een expresslift naar beneden gaat voelt het ook alsof je even los komt van de vloer, maar in werkelijkheid sta je nog steeds op je voeten.
    De records van de verkeerstoren klinken ook niet echt alarmerend, alleen de kreet “speed speed speed” hoor ik – om de verkeerstoren duidelijk te maken dat een extra wachtrondje niet meer mogelijk was gezien de lage brandstofstand.
    Ik ben wel nieuwsgierig naar een opname van de geluiden in de cabine, is er geeneen passagier die zijn iphone de landing liet opnemen? Hebben de stewardessen inderdaad gefaald? Na Malaysia Airways en German Wings ligt de paniekgrens onder de reizigers natuurlijk flink lager, misschien toch maar wat duurdere tickets en wat meer brandstof tanken bij de prijsvechters.

      • JOHNN

        Ik heb alleen de records vanaf het aanvliegen van Schiphol gehoord, daarin hoorde ik niets over het aanvankelijk aanvliegen van Eindhoven. De enige indicatie dat er iets spannend was was dat de piloot een tijdje op de frequentie van de verkeerstoren bleef uitzenden. Dat duidt op nervositeit, maar verder vond ik dat de mevrouw professioneel heel goed,bezig was. Ze maakte netjes excuus voor de radiofout. De landing zag er ook goed uit op het filmpje. Pluim voor die dame!
        Ik zag een ander filmpje waarop een KLM toestel landde op dezelfde baan in hetzelfde uur als die TRA vlucht. Dat zag er heel wat enger uit, die hinkelde echt…
        Bedankt voor de link naar de uitgebreide registratie van de communicatie over de uitwijkpoging naar Eindhoven. Terzijde: Er werd in het nieuws steeds gesproken over een noodlanding. Daar was geen sprake van, het was gewoon een diversion, zoals zo vaak gebeurt wanneer de weersomstandigheden op de bestemming te slecht, dus risicovol zijn.
        Dat die militaire beheerder van Eindhoven het Transavia toestel weigerde is natuurlijk echt lullige luchtnachtbureaucratie. Ook al betrof het geen noodsituatie had het toestel mooi veilig kunnen landen op Eindhoven onder betere weersomstandigheden dan op Schiphol. Puntje voor Transavia: toch maar wat liters meer tanken, dat is beter voor de zenuwen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Total
0
Share